ROMÂNIA
JUDEŢUL SUCEAVA
CONSILIUL LOCAL AL
MUNICIPIULUI VATRA DORNEI
HOTĂRÂRE
Privind aprobarea Regulamentului de Organizare şi
Funcţionare al Direcției de Asistență Socială
Vatra Dornei”
Consiliul Local al Municipiului Vatra Dornei
intrunit
in sedinta extraordinara in data de 07.06.2018
Având în vedere expunerea de motive nr.15136/05.06.2018 prezentată de
primarul municipiului, raportul compartimentului de specialitate
nr.15137/05.06.2018, precum şi avizul comisiilor de specialitate din
cadrul Consiliului Local;
Luând în considerare
anexa nr.2 la H.G. nr. 797/2017, Regulament-cadru de organizare
şi funcţionare al Direcţiei de asistenţă socială
organizate în subordinea consiliilor locale ale municipiilor şi
oraşelor,
Ținând cont de prevederile:
Ř Legii nr.
292/2011 a asistenţei sociale, actualizată;
Ř Legii nr.215/2001
privind administraţia publică locală, republicată,
actualizată
Ř Legii
nr.448/2006 privind
protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap,
actualizată;
Ř
H.G. nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor
sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi
funcţionare a serviciilor sociale;
Ř
Legii
nr. 272 din 21 iunie 2004, actualizată, republicată privind
protecţia şi promovarea drepturilor copilului;
Ř
Ordinului
nr. 24/2004 pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii pentru
centrele de zi
In temeiul prevederilor art. 36 alin. (2) lit.
a), alin.3 lit.”b”, alin (6) lit. a) pct.2 și art. 45 alin (1), art.115, alin.1,
lit.(b) din Legea nr. 215/2001 – privind administraţia publică
locală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
HOTĂRĂŞTE:
Art.
1 Se
aprobă Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Direcției de Asistență Socială
Vatra Dornei” , prevăzut
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
2 Primarul
municipiului Vatra Dornei şi Direcţia de Asistenţă
Socială a municipiului Vatra Dornei vor duce la îndeplinire prevederile
prezentei hotărâri.
PRESEDINTE DE
SEDINTA Contrasemneaza,
IOJA CEZAR Secretarul
municipiului
Turcu
Vasile
Vatra Dornei
07.06.2018
Nr.145
Anexă la HCL145/07.06.2018
REGULAMENT
de organizare si
funcţionare a serviciului social rezidenţial: Centrul Social de
Primire, Asistare şi Îngrijire a Persoanelor Vârstnice
Articolul
1 - Definitie
Regulamentul de organizare si functionare
este un document propriu al serviciului social “Centrul Social de Primire,
Asistare şi Îngrijire a Persoanelor Vârstnice” aprobat prin Hotărâre
de Consiliu Local, în vederea asigurarii functionarii acestuia cu respectarea
standardelor minime de calitate aplicabile si a asigurării accesului
persoanelor beneficiare la informatii privind condiţiile de admitere si
serviciile oferite.
Prevederile prezentului regulament sunt
obligatorii atât pentru persoanele beneficiare, cât şi pentru
angajaţii centrului şi, după caz, pentru membrii familiei
beneficiarilor, reprezentanţilor legali, vizitatori.
Articolul
2
Identificarea
serviciului social
Serviciul social “ Centrul Social de
Primire, Asistare şi Îngrijire a Persoanelor Vârstnice “, cod serviciu
social 8730 CR-V-I, este infiintat si administrat de catre Primăria
Municipiului Vatra Dornei, înfiinţat şi administrat de furnizorul
Primăria Municipiului Vatra Dornei prin Serviciul Public de
Asistenţă Socială, acreditat conform Certificatului de
acreditare seria AF, nr.001622, si are sediul in municipiul Vatra Dornei, Str.
Roşu, nr. 105.
Articolul
3
Scopul
serviciului social
“ Centrul Social de Primire, Asistare
şi Îngrijire a Persoanelor Vârstnice “ are rolul de a asigura la nivel
local aplicarea politicilor şi strategiilor de asistenţă a
persoanelor vârstnice, aflate în dificultate, prin creşterea şanselor
reintegrării acestora în comunitate şi acordă sprijin pentru
prevenirea situaţiilor care pun în pericol securitatea persoanelor
vârstnice.
Scopul
serviciului social “ Centrul Social de Primire, Asistare şi
Îngrijire a Persoanelor Vârstnice “ este:
- să
asigure persoanelor vârstnice institutionalizate cazare pe perioada
nedeterminată, masa, curăţenie, pază;
- să
asigure supraveghere si îngrijire personală persoanelor asistate,
maximum posibil de autonomie şi siguranţă;
- să
acorde persoanelor vârstnice îngrijiri medicale curente asigurate de cadre
medicale.
- să
previna si sa trateze consecintele legate de procesul de îmbătrânire
al persoanelor asistate;
- să
faciliteze legătura cu medicul de familie şi accesul la
instituţii sanitare specializate;
- să
faciliteze si sa incurajeze legaturile interumane intre asistati si
inclusiv cu familia;
- să
stimuleze participarea persoanelor varstnice asistate la viata sociala si
activitati culturale;
- să
furnizeze informaţiile şi datele solicitate de instituţiile
şi autorităţile publice cu responsabilităţi în
domeniu, în condiţiile legii.
Articolul
4
Cadrul
legal de înfiinţare, organizare si funcţionare
(1)
Serviciul social – “ Centrul Social de Primire, Asistare şi Îngrijire a
Persoanelor Vârstnice” functioneaza cu respectarea prevederilor cadrului
general de organizare si functionare a serviciilor sociale, reglementat de
Legea nr. 292/2011, cu modificarile ulterioare, Legea nr.17/2000 privind
asistenta sociala a persoanelor varstnice, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
- Standard
minim de calitate aplicabil in conformtate cu prevederile Ordinului
Administratiei Publice nr. 2126/2014.
- Serviciul
social “ Centrul Social de Primire, Asistare şi Îngrijire a
Persoanelor Vârstnice” este infiintat prin: Hotararea nr. 56/2003 a
Consiliului Local Vatra Dornei şi funcţionează în
subordinea Direcţiei de Asistenţă Socială a
Primăriei Municipiului Vatra Dornei.
Articolul
5
Principiile
care stau la baza acordarii serviciului social
- Serviciul
social „Centrul Social de Primire, Asistare şi Îngrijire a
Persoanelor Vârstnice” se organizeaza si functioneaza cu respectarea
principiilor generale care guverneaza sistemul national de asistenta
sociala, precum si a principiilor specifice care stau la baza acordarii
serviciilor sociale prevazute in legislatia specifica, in conventiile
internationale ratificate prin lege si a celorlalte acte internationale in
materie la care Romania este parte, precum si in standardele minime de
calitate aplicabile.
- Principiile
specifice care stau la baza prestarii serviciilor sociale in cadrul “
Centrul Social de Primire, Asistare şi Îngrijire a Persoanelor
Vârstnice” sunt urmatoarele:
- respectarea
si promovarea cu prioritate a interesului persoanei beneficiare;
- protejarea
si promovarea drepturilor persoanelor beneficiare in ceea ce priveste
egalitatea de sanse si tratament, participarea egala, autodeterminarea,
autonomia si demnitatea personala si intreprinderea de actiuni
nediscriminatorii si pozitive cu privire la persoanele beneficiare;
- asigurarea
protectiei impotriva abuzului si exploatarii persoanei beneficiare;
- deschiderea
catre comunitate;
- asistarea
persoanelor fara capacitate de exercitiu in realizarea si exercitarea
drepturilor lor;
- asigurarea
in mod adecvat a unor modele de rol si statut social, prin incadrarea in
unitate a unui personal mixt;
- ascultarea
opiniei persoanei beneficiare si luarea in considerare a acesteia, tinandu-se
cont, dupa caz, de varsta si de gradul de maturitate, de discernamat si
capacitate de exercitiu;
- facilitatea
mentinerii relatiilor personale ale beneficiarilor si a contactelor
directe, dupa caz, cu fratii, parintii, alte rude, prieteni, precum si cu
alte persoane fata de care acestia au dezvoltat legaturi de atasament;
- promovarea
unui model familial de ingrijire a persoanei beneficiare;
- asigurarea
unei ingrijiri individualizate si personalizate a persoanei beneficiare;
- preocuparea
permanenta pentru identificarea solutiilor de integrare in familie sau,
dupa caz, in comunitate, pentru scurtarea perioadei de prestare a
serviciilor, in baza potentialului si abilitatilor persoanei beneficiare
de a trai independent;
- incurajarea
initiativelor individuale ale persoanelor beneficiare si a implicarii
active a acestora in solutionarea situatiilor de dificultate;
- asigurarea
unei interventii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
- asigurarea
confidentialitatii si a eticii profesionale;
- primordialitatea
responsabilitatii persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor
capacitati de integrare sociala si implicarea activa in solutionarea
situatiilor de dificultate cu care se pot confrunta la un moment dat;
- colaborarea
unitatii cu serviciul public de asistenta sociala.
Articolul
6
Beneficiarii
serviciilor sociale
- Beneficiarii
serviciilor sociale acordate in “ Centrul Social de Primire, Asistare
şi Îngrijire a Persoanelor Vârstnice “ sunt:
- persoanele
varstnice care nu realizeaza venituri proprii sau veniturile lor ori ale
sustinatorilor legali nu sunt suficiente pentru asigurarea unui trai decent
si mediu sigur de viata;
- persoane
varstnice care se afla in imposibilitatea de a se gospodari singure si
necesita asistenta si ingrijire;
- persoane
varstnice care nu au locuinta si nici posibilitatea de a-si asigura
conditii de locuit pe baza resurselor proprii;
- persoane
varstnice care se afla in alte situatii de urgenta sau de necesitate,
prevazute de lege.
- Conditiile
de acces/admitere in camin sunt urmatoarele:
- acte
necesare:
–
cerere din partea solicitantului;
–
scrisoare medicala cu starea prezenta de la medicul de familie;
–
adeverinta medicala care sa precizeze ca nu sufera de boli transmisibile;
analize : HIV, MRF, RBW, coproparazitologie;
– adeverinta de venituri de la primarie si administratia financiara;
– copie B.I. / C.I.(solicitant si intretinatori legal);
– copie certificat de nastere (solicitant si intretinator legal);
– copie certificat casatorie (solicitant); hotarare de divort sau copie de pe
certificatul de deces al sotului (sotiei);
– talon de pensie recent;
– declaratia apartinatorului privind situatia locativa, contracte si
imprumuturi pe care le are asistatul;
– ancheta sociala referitoare la persoana solicitantului, familia acestuia si
conditiile de locuit;
2.
criterii
de eligibilitate ale beneficiarilor:
–
este persoana varstnica in sensul legii nr. 17/2000 privind asistenta sociala a
persoanelor varstnice;
–
nu are nicio persoana pana la gradul 4 de rudenie care sa o poata ingriji;
–
este persoană cu domiciliul în municipiul Vatra Dornei, stabilit cu cel
puţin 6 luni anterior depunerii cererii de internare.
In functie de locurile disponibile in
camin decizia de admitere/respingere apartine conducerii Primăriei
Municipiului Vatra Dornei.
Pentru furnizarea de servicii sociale se
incheie un Contract de furnizare de servicii.
Contributia de intretinere, pentru
persoanele varstnice care au venit, este de 60% din veniturile personale
lunare, fara sa se depaseasca costul mediu lunar de intretinere aprobat pentru
camin.
In cazul in care persoana varstnica
ingrijita in camin nu are venituri proprii ori acestea sunt mai mici decat
costul lunar de intretinere, plata contributiei de intretinere se datoreaza in
totalitate sau partial, dupa caz, de catre sot (sotie), copii, etc.
Dupa stabilirea persoanelor obligate la
plata si a cuantumului sumelor ce le revin de platit, se intocmeste angajament
de plata pentru fiecare dintre acestea, cu mentionarea sumelor datorate.
Nu pot fi internate în centru persoanele
diagnosticate cu boli psihice grave, pentru care necesită tratament
şi îngrijite de specialitate, adecvate diagnosticului dat.
3. Conditii de încetare a serviciilor:
–
la cererea beneficiarului care are prezervata capacitatea de discernamant, sub
semnatura; asistatul adreseaza Primarului cererea prin care solicita incetarea
serviciilor de asistenta sociala, mentionand si motivul (se solicita
beneficiarului sa indice in scris locul de domiciliu);
–
la cererea reprezentantului legal al beneficiarului lipsit de discernamant;
–
transfer pe perioada nedeterminata la alt camin, la cererea scrisa a
beneficiarului sau reprezentantului sau legal;
–
în caz de deces al beneficiarului;
–
în cazul în care beneficiarul are un comportament inadecvat care face incompatibila
gazduirea acestuia in camin in conditii de securitate pentru el, ceilalti
beneficiari sau personalul caminului;
–
cand nu se mai respecta clauzele contractuale de către beneficiar.
La
încetarea/sistarea serviciilor de asistenţă socială se emite Decizia
de sistare a serviciilor pe baza Fisei de scoatere din
evidenţă.
- Persoanele
beneficiare de servicii sociale furnizate in “ Centrul Social de Primire,
Asistare şi Îngrijire a Persoanelor Vârstnice “ au urmatoarele drepturi:
- sa
li se respecte drepturile si libertatile fundamentale, fara discriminare
pe baza de rasa, sex, religie, opinie sau orice alta ciscumstanta
personala orisociala;
- sa
participe la procesul de luare a deciziilor in furnizarea serviciilor
sociale, respectiv la luarea deciziilor privind interventia sociala care
li se aplica;
- sa
li se asigure pastrarea confidentialitatii asupra informatiilor furnizate
si primite;
- sa
li se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate atat timp cat se
mentin conditiile care au generat situatia de dificultate;
- sa
fie protejati de lege atat ei, cat si bunurile lor, atunci cand nu au
capacitate de exercitiu;
- sa
li se garanteze demnitatea, intimitatea si respectarea vietii intime;
- sa
participe la evaluarea serviciilor sociale primite;
- Persoanele
beneficiare de servicii sociale furnizate in “ Centrul Social de Primire,
Asistare şi Îngrijire a Persoanelor Vârstnice “ au urmatoarele obligatii:
- sa
furnizeze informatii corecte cu privire la identitate, situatie familiala,
sociala, medicala si economica;
- sa
participe, in raport cu varsta, situatia de dependenta, la procesul de
furnizare a serviciilor sociale;
- sa
contribuie, in conformitate cu legislatia in vigoare, la plata serviciilor
sociale furnizate, in functie de tipul serviciului si de situatia lor
materiala;
- sa
comunice orice modificare intervenita in legatura cu situatia lor
personala;
- sa
respecte prevederile prezentului regulament.
Articolul
7
Activitati
si functii
Principalele
functii ale serviciului social “ Centrul Social de Primire, Asistare şi
Îngrijire a Persoanelor Vârstnice” sunt urmatoarele:
- de
furnizare a serviciilor sociale de interes public local, prin asigurarea
urmatoarelor activitati:
- reprezentarea
furnizorului de servicii sociale in contractul incheiat cu persoana
beneficiara;
- gazduire
pe perioada nedeterminata;
- asigurarea
hranei;
- asigurarea
curateniei in spatiile de locuit, de servire a mesei, de baie;
- ingrijire
medicala;
- participare
la viata sociala.
2.
de
informare a beneficiarilor, potentialilor beneficiari, autoritatilor publice si
publicului larg despre domeniul sau de activitate, prin asigurarea urmatorelor
activitati:
a)
actualizarea informatiilor de pe site-ul propriu;
b
) distribirea fluturasilor informativi privind activitatea caminului;
c
) elaborarea de rapoarte de activitate.
3. de promovare a
drepturilor beneficiarilor si a unei imagini pozitive a acestora, de promovare
a drepturilor omului in general, precum si de prevenire a situatiilor de dificultate
in care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de
persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin asigurarea urmatoarelor
activitati:
- supraveghere
spatiilor comune (holuri, sala de mese, curte)
- supraveghere
si ingrijire personala;
4.
de
asigurare a calitatii serviciilor sociale prin realizarea urmatoarelor
activitati:
- elaborarea
instrumentelor standardizate in procesul de acordare a serviciilor;
- realizarea
de evaluari periodice a serviciilor prestate;
- elaborarea
de rapoarte de activitate.
5.
de
administrare a resurselor financiare, materiale si umane ale centrului prin
realizarea urmatoarelor activitati:
- elaborarea
proiectului de buget anual;
- elaborarea
de proiecte cu finantare nationala sau din donatii si sponsorizari;
- elaboararea
de rapoarte de activitate, bilant trimestrial.
Articolul
8
Structura
organizatorica, numarul de posturi si categoriile de personal
Serviciul social “ Centrul Social de
Primire, Asistare şi Îngrijire a Persoanelor Vârstnice “ functioneaza cu
un numar de 15 persoane, conform Organigramei Primăriei Municipiului Vatra
Dornei, după cum urmează:
- personal
de conducere: şef centru;
- personal
de specialitate de ingrijire si asistenta sociala si medicala;
- personal
cu functii administrative, gospodarire, intretinere-reparatii, deservire.
Personalul de specialitate reprezinta 60%
din totalul personalului.
Incadrarea personalului s-a facut cu
respectarea numarului maxim de posturi prevazut in statul de functii aprobat.
Raportul angajat/beneficiar este de 1/2.
Articolul
9
Personalul
de conducere
Atributiile
personalului de conducere sunt;
- asigura
coordonarea, indrumarea si controlul activitatilor desfasurate de
personalul serviciului si propune organului competent sanctiuni
disciplinare pentru salariatii care nu isi indeplinesc in mod
corespunzator atributiile, cu respectarea prevederilor legale din domeniul
furnizarii serviciilor sociale, codului muncii;
- elaboreaza
rapoartele generale privind activitatea caminului, stadiul implementarii
obiectivelor si intocmeste informari pe care le prezinta furnizorului de
servicii sociale;
- propune
participarea personalului de specialitate la programele de instruire si
perfectionare;
- colaboreaza
cu alte centre/alti furnizori de servicii sociale/alte structuri ale societatii
civile in vederea schimbului de bune practici, a imbunatatirii permanente
a instrumentelor proprii de asigurare a calitatii serviciilor, care sa
raspunda nevoilor beneficiarilor;
- intocmeste
raportul anual de activitate;
- asigura
buna desfasurare a raporturilor de munca dintre angajatii caminului;
- propune
furnizorului de servicii sociale aprobarea structurii organizatorice si a
numarului de personal;
- desfasoara
activitati pentru promovarea imaginii caminului in comunitate;
- ia
in considerare si analizeaza orice sesizare care ii este adresata,
referitoare la incalcari ale drepturilor beneficiarilor;
- raspunde
de calitatea activitatilor desfasurate de personalul din cadrul caminului,
in limita competentei, ia masuri de organizare care sa conduca la imbunatatirea
acestor activitati, sau formuleaza propuneri in acest sens;
- organizeaza
activitatea personalului si asigura respectarea timpului de lucru si a
regulamentului de organizare si functionare;
- reprezinta
caminul in relatiile cu furnizorul de servicii sociale, cu autoritatile si
institutiile publice, cu persoanele fizice si juridice din tara si din
strainatate, precum si in justitie;
- asigura
comunicarea si colaborarea permanenta cu serviciul public de asistenta
sociala de la nivelul primariei, judetului, cu alte institutii publice si
societati civile active in comunitate, in folosul beneficiarilor;
- numeste
si elibereaza din functie personalul din cadrul caminului, in conditiile
legii;
- intocmeste
proiectul bugetului propriu al caminului si contul de incheiere al
exercitiului bugetar;
- asigura
indeplinirea masurilor de aducere la cunostinta atat personalului, cat si
beneficiarilor a prevederilor din regulamentul de organizare si
functionare;
- asigura
incheierea cu beneficiarii a contractelor de furnizare de servicii
sociale;
Functia
de conducere se ocupa prin concurs, in conditiile legii.
Sanctionarea
disciplinara sau eliberarea din functie a conducatorilor institutiei se face in
conditiile legii.
Articolul
10
Personalul
de specialitate de ingrijire si asistenta
Personal
de specialitate si auxiliar
Personalul de specialitate este:
1. Asistent
medicali generalist – 325901;
2. Asistent social
nivel superior – 263501
3. Psiholog –
263411;
4. Infirmieră–
532103;
Atributii ale personalului de
specialitate:
- asigura
derularea etapelor procesului de acordare a serviciilor cu respectarea
prevederilor legii, a standardelor minime de calitate aplicabile si a
prezentului regulament;
- colaboreaza
cu specialisti din alte centre in vederea solutionarii cazurilor,
identificarii de resurse;
- monitorizeaza
respectarea standardelor minime de calitate;
- sesizeaza
conducerii caminului situatii care pun in pericol siguranta
beneficiarului, situatii de nerespectare a prevederilor prezentului
regulament;
- intocmeste
rapoarte periodice cu privire la activitatea derulata:
- face
propuneri de imbunatatire a activitatii in vederea cresterii calitatii
serviciului si respectarii legislatiei;
- alte
atributii prevazute in standardul minim de calitate.
Atributiile asistentului medical sunt:
- isi
desfasoara activitatea in mod responsabil, conform reglementarilor
profesionale si cerintelor postului;
- respecta
Regulamentul intern;
- preia
asistatul nou internat si il repartizeaza in salon;
- informeza
asistatul cu privire la obligativitatea respectarii regulamentului intern;
- acorda
prim ajutor in situatii de urgenta si cheama medicul;
- participa
la asigurarea unui climat optim si de siguranta in camin;
- prezinta
asistatul medicului pentru examinare si il informeaza asupra starii
acestuia de sanatate;
- observa
simptomele si starea asistatului, le inregistreaza in dosarul de ingrijire
si informeaza medicul;
- pregateste
asistatul si ajuta medicul la efectuarea tehnicilor specifice de
investigatii si tratament;
- recolteaza
produse biologice pentru examenele de laborator, conform prescriptiilor
medicului;
- raspunde
de ingrijirea asistatilor din camin si supravegheza efectuarea de catre
infirmiera a toaletei, schimbarii lenjeriei de corp si de pat, crearii
conditiilor pentru satisfacerea nevoilor fiziologice;
- observa
apetitul asistatilor, supravegheaza si asigura alimentele pacientilor
dependenti, supravegheaza distribuirea alimentelor conform celor
consemnate in foaia de observatie;
- administreaza
personal medicatia si efectueaza tratamentele conform prescriptiei
medicale;
- respecta
normele de securitate, manipulare si descarcarea stupefiantelor, precum si
a medicamentelor cu regim special;
- participa
la acordarea ingrijirilor paliative si instruieste apartinatorii pentru
acordarea acestora;
- participa
la organizarea si realizarea activitatilor psihoterapeutice de reducere a
stresului si de depasire a momentelor si situatiilor de criza;
- supravegheaza
modul de desfasurare a vizitelor apartinatorilor, conform regulamentului
intern;
- efectueaza
verbal si in scris preluarea-predarea fiecarui asistat si a serviciului in
cadru raportului de tura;
- in
cazul decesului pacientului, organizeaza transportul acestuia in locul
stabilit de conducerea caminului;
- utilizeaza
si pastreaza, in bune conditii, echipamentele si instrumentarul din dotare,
supravegheaza colectarea materialelor si instrumentarului de unica
folosinta utilizat si se asigura de depozitarea acestora in vederea
distrugerii;
- poarta
echipamentul de protectie prevazut de regulamentul intern, care va fi
schimbat ori de cate ori este nevoie, pentru pastrarea igienei si a
aspectului estetic personal (pe cheltuiala proprie);
- respecta
secretul profesional si codul de etica al asistentului medical;
- respecta
si apara drepturile pacientului;
- se
preocupa de actualizarea cunostintelor profesionale, prin studiu
individual sau alte forme de educatie continua si conform cerintelor
postului ;
- supravegheaza
si coordoneaza activitatile desfasurate de personalul din subordine ;
- raspunde
de efectuarea si mentinerea curateniei pe sectie ;
- raspunde
de aplicarea si respectarea normelor de protectie a muncii si de
respectarea normelor P.S.I. in vigoare;
- comunica
imediat conducerii orice situatie de munca despre care are motive
intemeiate sa o considere un pericol pentru securitatea si sanatatea
lucratorilor, precum si orice deficienta a sistemelor de protectie;
- aduce
la cunostinta conducerii accidentele suferite de propria persoana sau alte
persoane din camin ;
- coopereaza
cu coducerea unitatii, atat timp cat este necesar, pentru a face posibila
realizarea oricaror masuri sau cerinte dispuse de catre inspectorii de
munca si inspectorii sanitari, pentru protectia sanatatii si securitatii
lucratorilor;
- isi
insuseste si respecta prevederile legislatiei din domeniul securitatii si
sanatatii in munca si masurile de aplicare a acestora;
- indeplineste
orice alte dispozitii ale conducerii unitatii;
- intocmeste
referate de necesitate pentru materiale sanitare de care este nevoie in
camin;
- intocmeste
referate in care mentioneaza abaterile constatate cu ocazia verificarii efectuarii
curateniei, dezinfectiei, servirea mesei sau alte activitati specifice
sectiei de catre infirmiere si ingrijitoare si le aduce la cunostinta
medicului;
- are
obligatia respectarii programului de lucru;
- nu
are permisiunea sa faca schimb de tura cu alta colega fara sa instiinteze
in scris medicul sau conducerea unitatii;
- este
interzisa efectuarea schimbului de tura cu alta colega daca nu au trecut
cel putin 12 ore decand aceasta a efectuat tura;
- orice
modificare a programului de lucru se aproba in scris de conducerea
unitatii;
- este
interzis cu desavarsire fumatul in incinta caminului cu exceptia spatiului
special amenajat;
Atributiile infirmierelor sunt:
- isi
desfasoara activitatea numai sub indrumarea si sub supravegherea
asistentilor medicali;
- pregatesc
patul si schimba lenjeria persoanelor internate;
- efectueaza
sau participa la efectuarea toaletei zilnice a persoanelor internate
imobilizate, ori de cate ori este nevoie, cu respectarea normelor de
igiena ;
- acorda
sprijin persoanelor internate pentru efectuarea toaletei zilnice;
- acorda
sprijin persoanelor internate pentru satisfacerea nevoilor fiziologice (
plosca, urina, tavita renala etc.);
- asigura
curatenia , dezinfectia si pastrarea recipientelor utilizate;
- ajuta
la pregatirea persoanelor internate in vederea examinarii;
- transporta
lenjeria de pat si de corp utilizata in containere speciale la spalatorie
si aduc lenjeria curata in containere curate, cu respectarea circuitelor
de igiena;
- efectueaza
dezinfectia zilnica a mobilierului din saloane;
- pregatesc
saloanele pentru dezinfectie ori de cate ori este necesar;
- efectueaza
curatenia si dezinfectia carucioarelor, a targilor si a altor obiecte care
sevesc la deplasarea persoanelor internate;
- colecteza
materialele sanitare si instrumentarul de unica folosinta utilizat in
recipiente speciale si asigura transportul acestora in spatiile amenajate
pentru depozitare, in vederea neutralizarii;
- ajuta
asistentii medicali la schimbarea pozitiei persoanelor imobilizate
- in
situatia decesului persoanelor internate, pregatesc cadavrele si participa
la transportul acestora la morga;
- utilizarea
echipamentului de protectie schimbandu-l ori de cate ori este nevoie;
- respecta
normele igienico-sanitare si de protectia muncii;
- respecta
reglementarile in vigoare privind prevenirea , controlul si combaterea
infectiilor nosocomiale;
- transporta
alimentele de la blocurile alimentare in salile de mese sau in saloane, cu
respectarea normelor igienico-sanitare;
- asigura
spalarea veselei si a tacamurilor, ordinea si curatenia in oficiile
alimentare;
- asigura
pastrarea si utilizarea in bune conditii a inventarului pe care il au in
primire;
- Indeplinesc
orice alte atributii la solicitarea asistentilor medicali si a medicilor.
Atributiile asistentului social sunt:
- evaluarea
nevoilor si incadrarii in gradele de dependenta, a situatiei economice si
sociale a personelor varstnice;
- are
obligatia sa cunoasca si sa respecte “Regulamentul de Ordine Interioara”,
“Codul etic” si “Carta drepturilor beneficiarilor”;
- sa
respecte toate etapele de selectie a beneficiarilor:
evaluarea initiala:
- deplasarea
la domiciuliul persoanei pentru efectuarea anchetei sociale;
- se
intocmeste “Grila nationala de evaluare a nevoilor persoanelor varstnice”
si “Fisa de evaluare socio-medicala”;
- elaborarea
“Planului de interventie”, pe baza caruia i se ofera varstnicului
serviciile de care acesta are nevoie.
evaluarea complexa:
- strangerea
tuturor actelor necesare pentru dosarul de internare;
evaluarea proprie a nevoilor
beneficiarilor:
- igiena,
alimentatie, comunicare, etc.;
- “Fisa
de evaluare individuala”, in care sunt inregistrate datele privind
evaluarea initiala;
- Evaluarea
opiniei beneficiarilor, prin aplicarea unui “Chestionar de satisfactie cu
privire la serviciile oferite, chestionar ce se aplica din 6 in 6 luni;
- “Plan
individualizat de recuperare”;
- Revizuirea
planului individualizat de recuperare la 6 luni sau ori de cate ori este
necesar, in functie de nevoile beneficiarilor;
- “Program
de integrare/reintegrare sociala”.
- tine
si mentine legatura cu membrii familiei beneficiarilor, in vederea
solutionarii problemelor;
- ofera
consiliere psihologica si de grup;
- completarea
“Fisei de iesire din serviciu” la incetarea acordarii serviciilor;
- organizeaza
excursii, vizite, activitati distractive, jocuri de societate, precum si
activitati cultural-artistice, cu ocazia diferitelor sarbatori nationale
sau religioase, a aniversarilor sau a zilelor onomastice ale
beneficiarilor;
- indeplinirea
altor atributii necesare bunului mers al activitatii.
Atributiile psihologului sunt:
- are
obligatia sa cunoasca si sa respecte “Regulamentul de Ordine Interioara”,
“Codul etic” si “Carta drepturilor beneficiarilor”;
- culegerea
de informatii pentru intelegerea persoanei si pentru solutionarea
problemelor specifice cu care se confrunta;
- conturarea
principalelor obstacole pe care le pot intampina persoanele varstnice si
repercusiunile psihologice ale acestora;
- reliefarea
tiparelor de relationare familiala si analizarea relatiilor apropiate ale
varstnicului;
- evaluarea
psihologica, pe etape, ale persoanei;
- crearea
relatiei de consiliere;
- tratarea
singuratatii prin intermediul terapiei focalizate pe: acceptarea
neconditionata, empatie, evaluarea gradului de singuratate, intelegerea
cauzei problemei, inversarea gandurilor, sentimentelor si atitudinilor
negative, exploatarea resurselor varstnicului de a se raporta la present
in termeni pozitivi, dezvoltarea abilitatilor de comunicare
interpersonala;
- ofera
consiliere spirituala sau alte activitati religioase, constientizarea si
acceptarea treptata a sfarsitului inevitabil;
- sa
nu se manifeste exigent fata de batran;
- sa
respecte autonomia persoanei varstnice;
- sa
se orienteze spre nevoile celui consiliat;
- atunci
cand psihologul constata tulburari care nu sunt de competenta sa, va
indruma pacientul spre un medic specialist psihiatru sau neurolog.
Articolul
11
Personalul
administrativ, gospodarie, intretinere-reparatii, deservire
(1) Asigura
activitatile auxiliare serviciului social si este compus din:
-
Îngrijitoare
-
Fochist
-
Muncitor
calificat
Atribuţiile îngrijitoarei
- Planifica activitatea proprie
identificand eficient ordinea stabilita prin norme interne si conform
indicatiilor primite in vederea optimizarii timpului de indeplinire a
acesteia;
- Stabileste corect necesarul de
materiale pentru a asigura o activitate fluenta;
- Activitatile si resursele sunt
planificate prin verificarea tuturor elementelor pentru incadrarea in
termenele finale;
- Efectueaza
curatenia in spatiile repartizate (saloane,bai,coridoare,cabinete de
consultatii,oficii,scari,etc.) prin aplicarea procedurilor de lucru si
respectarea protocoalelor de curatenie;
- Curata
si dezinfecteaza zilnic ori de cate ori este nevoie baile,WC-urile cu
materiale si ustensile folosite numai in aceste locuri;
- Raspunde
de curatenia si dezinfectia sectorului repartizat respectand Ordinul
261/06.02.2007;
- Respecta si aplica normele prevazute
in Ordinul MSF nr 185/ 2003 privind asigurarea curateniei, dezinfectiei si
pastrarea obiectelor si materialelor sanitare;
- Raspunde de utilizarea si pastrarea
in bune conditii a ustensilelor de curatenie (carucior,perii,lavete,etc.)
ce le are personal in grija,precum si a celor care se folosesc in comun si
le depoziteaza in conditii de siguranta;
- Urmareste realizarea igienizarii
generale si a curateniei in spatiile de lucru,folosind ustensile potrivite
si substante adecvate locului de dezinfectat si scopului urmarit;
- Respecta
circuitele functionale in cadrul spitalului
(personal
sanitar/bolnavi/apartinatori/lenjerie/materiale sanitare/deseuri);
- Respecta
atributiile conform Ordinului M.S. nr.219/01.04.2002 privind depozitarea
si gestionarea deseurilor:
-aplica procedurile
stipulate de codul de procedura,
-asigura transportul
deseurilor pe circuitul stabilit de codul de procedura,
-transporta pe circuitul
stabilit gunoiul si rezidurile alimentare in conditii
corespunzatoare,raspunde de depunerea lor coreta in recipiente,curata si
dezinfecteaza
pubelele in
care se pastreaza si se transporta acestea;
- Raporteaza
activitatea desfasurata,in scris prin semnarea fiselor de monitorizare a
activitatii (semnatura confirmand realizarea tuturor pasilor din
protocoale si scheme de lucru) si verbal la seful ierarhic superior
(asistenta sefa),semnaland orice problema aparuta in desfasurarea
activitatii;
- Serviciile
sunt oferite cu promptitudine,conform cu cerinta de calitate a
pacientului;
- Cerintele
ce depasesc aria de competenta proprie sunt raportate sefului ierarhic
superior;
- Situatiile
neplacute sunt tratate cu calm,pe prim plan fiind grija fata de pacient;
- Respecta
si aplica normele prevazute in Ordinul MS nr 994/ oct.2004 si Ghidul
practic de management al expunerii accidentale la produse biologice privind
prevenirea si combaterea infectiilor nozocomiale;
- Aplica
Normele de Protectia Muncii si Normele de Protectie privind Stingerea
Incendiilor:
- Aparatele
electrice sunt bine izolate si nu se folosesc cu mainile umede
- Operatiile
de curatire se executa cu cea mai mare atentie,pentru a evita accidentele
- Solutiile
de curatire se manevreaza cu mainile protejate
- Aparatele
electrice se deconecteaza de la curent la sfarsitul programului de lucru
- Defectiunile
ivite la echipamente,instalatii electrice se anunta cu promptitudine la
asistenta sefa
- Poarta echipamentul de protectie
prevazut de regulamentul de ordine interioara, care va fi schimbat ori de
cate ori este nevoie, pentru pastrarea igienei si a aspectului estetic
personal;
- Declara imediat asistentei sefe
orice imbolnavire acuta pe care o prezinta precum si bolile transmisibile
aparute la membrii familiei sale;
- Comunicarea interactiva la locul de
munca:
·
Mentine
permanent dialogul cu personalul din cadrul unitatii sanitare pentru rezolvarea
problemelor conexe actului medical (repararea instalatiilor sanitare,de apa si
curent,aprovizionarea cu materiale si consumabile diverse)
·
Participa
la discutii pe teme profesionale
·
Comunicarea
se realizeaza intr-o maniera politicoasa,directa,cu evitarea conflictelor
- Isi desfasoara activitatea in echipa
respectand raporturile ierarhice si functionale;
- Respecta
drepturile pacientului ;
- Nu
are dreptul sa dea relatii privind starea pacientului ;
- Dezvoltarea profesionala in
corelatie cu exigentele
postului:
·
autoevaluare
·
cursuri
de
pregatire/perfectionare
- Respecta indeplinirea conditiilor de
igiena individuala efectuand controlul periodic al starii de sanatate
pentru prevenirea bolilor transmisibile si inlaturarea pericolului
declansarii unor epidemii (viroze respiratorii,infectii
cutanate,diaree,tuberculoza,etc.);
- Respecta regulamentul intern al
spitalului;
- Respecta
programul de lucru de 8 ore si programarea concediului de odihna;
- Se prezinta la serviciu cu deplina
capacitate de munca pentru a efectua servicii la parametrii de calitate
impusi de sectie;
- La inceputul si sfarsitul
programului de lucru semneaza condica de prezenta;
- Respecta ordinea si disciplina la
locul de munca, foloseste integral si cu maxima eficienta timpul de munca;
- In functie de nevoile sectiei va
prelua si alte puncte de lucru;
- Respecta si isi insuseste
prevederile legislatiei din domeniul sanatatii si securitatii in munca;
Se va supune
masurilor administrative in ceea ce priveste neindeplinirea la timp si intocmai
a sarcinilor prevazute in fisa postului.
Atribuţiile
fochistului:
·
Cunoaşterea
funcţionării întregii centrale termice şi a instalaţiilor
termice din toate clădirile;
·
Respectă
instrucţiunile de exploatare a centralei termice;
·
Asigură
temperatura de 18-20 grade în centru pe perioada octombrie-aprilie;
·
Asigură
apa caldă pentru spălătorie şi baie;
·
Îngrijeşte
şi răspunde de buna funcţionare a instalaţiilor de
încălzire;
·
Execută
reparaţiile şi lucrările de întreţinere necesare
instalaţiilor şi inventarului din dotare;
·
Răspunde
de ordinea, curăţenia şi igienizarea centralelor termice şi
în jurul acestora;
·
Verifică
în permanenţă starea de funcţionare a centralei şi a
elementelor componente la parametrii corespunzători;
·
Sprijină
instalatorii în remedierea defecţiunilor apărute spontan sau în unele
lucrări de reparaţii la instalaţia termică;
·
Se
respectă graficul privind orele de distribuire a căldurii şi
apei calde;
·
Nu
are voie să lase instalaţia cu foc continuu şi tablourile
electrice în funcţiune fără supraveghere;
·
Răspunde de buna funcţionare a obiectelor şi
echipamentelor pe care le deţine şi nu are voie să
înstrăineze obiecte de inventar aflate în gestiunea instituţiei;
·
Respectă orele de program evitând întârzierile şi
plecările din timpul orelor de serviciu;
Îşi însuşeşte şi
respectă legislaţia în vigoare cu privire la protecţia
copilului şi legislaţia specifică activităţii proprii;
Atribuţiile
muncitorului calificat
Ř
sa mature zilnic in curtea imobilului ;
Ř
sa mentina aspectul de curăţenie al
imobilului;
Ř
despică lemnele de foc pentru central
termică
Ř
sa anunte de îndată administratorul orice neregula
constatata ;
Ř
sa ia in primire toate materialele necesare asigurarii
curateniei, avand obligatia sa asigure pastrarea si utilizarea acestora in bune
conditiuni;
Ř
sa manifeste disponibilitate catre dialog,
receptivitate, calm, tact in relatiile de serviciu;
Ř
sa raspunda la toate solicitarile venite din
partea administratorului pentru indeplinirea unor sarcini conforme fisei
postului;
Ř
sa manifeste grija deosebita in manuirea si
utilizarea materialelor si echipamentelor pe care le are in primire pentru a
evita avarierea, distrugerea sau pierderea lor;
Ř
sa fie cinstit, loial si disciplinat dand dovada
in toate imprejurarile de o atitudine civilizata si corecta fata de toate
persoanele cu care vine in contact;
Ř
sa respecte cu strictete regulile de protectie a
muncii si securitate la incendii, din obiectivul unde desfasoara serviciul;
Ř
angajatul trebuie sa utilizeze, potrivit
instructiunilor de utilizare a substantelor periculoase, instalatiilor,
utilajele, masinile, aparatura si echipamentele de lucru.; sa acorde ajutor,
atat cat este rational posibil, oricarui alt salariat, aflat intr-o situatie de
pericol.
Angajatul va desfasura
activitatea in asa fel incat sa nu expuna la pericole de accidentare sau
imbolnavire profesionala persoana proprie sau alti angajati, in conformitate cu
pregatirea si instruirea in domeniul protectiei muncii primita de la
angajatorul sau;
Articolul
13
Finantarea
caminului
- În
estimarea bugetului de venituri si cheltuieli, căminul are în vedere
asigurarea resurselor necesare acordarii serviciilor sociale cel
puţin la nivelul standardelor minime de calitate aplicabile.
- Finanţarea
cheltuielilor căminului se asigură, în condiţiile legii,
din următoarele surse:
- bugetul
local al Primăriei Vatra Dornei,
- contributia
persoanelor beneficiare sau a întreţinătorilor acestora,
după caz;
- donaţii,
sponsorizări sau alte contribuţii din partea persoanelor fizice
ori juridice din ţara şi din străinătate;
- alte
surse de finanţare, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
PRESEDINTE DE
SEDINTA Contrasemneaza,
VOLOSENIUC
MIHAI Secretarul
municipiului
Turcu
Vasile