JUDEŢUL
SUCEAVA
MUNICIPIUL
VATRA DORNEI
CONSILIUL
LOCAL
H O T Ă R Â R E
privind
aprobarea documentaţiei de licitaţie pentru închirierea terenurilor
libere de sarcini destinate amplasării unor chioşcuri de difuzare
presă, carte, comercializare produse alimentare ambalate,
îngheţată, flori, produse artizanale, pe raza municipiului Vatra
Dornei
Consiliul Local al
Municipiului Vatra Dornei, judeţul Suceava, întrunit în şedinţă ordinară în data de 30 iunie
2011
Având în vedere expunerea de motive prezentată
de primarul municipiului, raportul compartimentului de specialitate, precum
şi avizul comisiilor de specialitate din cadrul Consiliului Local;
În conformitate
cu prevederile HCL nr. 10/20.01.2011, HCL nr. 57/12.04.2011 privind stabilirea
amplasamentului de pe domeniul public şi privat al mun. Vatra Dornei,
pentru construcţiile uşoare cu destinaţia activitate
comercială sezonieră, ale Legii nr.213/1998
privind proprietatea publică şi regimul juridic al
acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
În temeiul prevederilor art. 36 alin.
(2) lit.„c”, alin.(5) lit. ,,a” şi ale art. 45 alin.(3) din Legea nr.
215/2001, privind administraţia publică locală,
republicată,
H OTĂRĂŞTE:
Art.1 Se
aprobă documentaţia de licitaţie pentru închirierea terenurilor
libere de sarcini destinate amplasării unor chioşcuri de difuzare
presă, carte, comercializare produse alimentare ambalate, îngheţată,
flori, produse artizanale, pe raza municipiului Vatra Dornei, conform anexei
nr.1 care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.2. Se aprobă durata închirierii
de 2 ani, începând cu data de întâi a
lunii următoare adjudecării licitaţiei. Durata poate fi
prelungită cu acordul consiliului local.
Art.3 Se
aprobă preţul de pornire a licitaţiei de 4 lei/mp/lună.
Art.4. Contractul
de închiriere va cuprinde în mod obligatoriu clauzele prevăzute in Caietul
de sarcini privind drepturile si obligaţiile părţilor
contractante.
Art.5. Chiriaşul
are obligaţia de a respecta întocmai prevederile documentaţiei de
urbanism pentru terenul închiriat, conform legislaţiei în vigoare.
Art.6. Se aprobă închirierea directă
a amplasamentelor care la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri sunt ocupate de construcţii (chioşcuri de difuzare
presă, carte) în condiţiile în care deţinătorii
construcţiilor solicită expres închirierea terenului şi se
angajează să realizeze înlocuirea chioşcurilor în
condiţiile prevăzute de HCL nr. 10/20.01.2011 şi ale documentaţiei
de urbanism.
Art.7. Se
aprobă chiria pentru contratele încheiate conform prevederilor art. 6 din
prezenta hotărâre, de 4 lei/mp/lună, care se va
actualiza cu preţul mediu al chiriilor stabilite în urma licitaţiilor pentru amplasamentele celorlalte
chioşcuri.
Art.8. Chiria
stabilită prin contractele de închiriere va fi indexată de drept, anual,
cu indicele de inflaţie prognozat şi se va aproba anual prin hotărâre a
consiliului local al Municipiului Vatra Dornei.
PREŞEDINTE DE
ŞEDINŢĂ
MIRCEA RUSU
Contrasemnează,
pt. Secretar
Rodica Albei
Vatra Dornei
30 iunie 2011
NR.70
ANEXA la HCL 70 /30.06.2011
C A I E T D E S A R C I N I
privind închirierea prin licitaţie publică
deschisă a terenurilor libere de sarcini, destinate amplasării unor
chioşcuri de difuzare presă, carte, comercializare flori, produse
artizanale, produse alimentare, pe raza municipiului Vatra Dornei şi
stabilirea unor măsuri pentru reglementarea folosinţei terenurilor
ocupate de chioşcurile de presă existente la această dată
pe domeniul public al municipiului Vatra Dornei
DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Caiet de Sarcini constituie anexa la Contractele
de închiriere a terenurilor destinate amplasării chioşcurilor pentru
vânzare presă, carte, tutungerie, papetărie, flori, produse
artizanale, produse alimentare.
2. Atribuirea terenurilor libere pentru amplasarea
chioşcurilor pentru vânzare presă, carte, tutungerie, papetărie,
flori, produse alimentare, produse artizanale, se face prin licitaţie
publică deschisă .
3. Atribuirea directă a
terenurilor ocupate de construcţii tip chioşc pentru vânzare
presă - la solicitarea expresă a proprietarului construcţiei, în
condiţiile în care acesta se angajează la înlocuirea acestora cu chioşcuri
noi, care respectă standardele minime aprobate prin Regulamentul de
organizare şi desfăşurare a activităţilor în zone
publice.
CAPITOLUL I.
OBIECTUL
ÎNCHIRIERII
1.1. Se supun licitaţiei publice deschise în vederea
închirierii, 13 suprafeţe de maxim
15 mp teren/amplasament, libere de sarcini, aparţinând domeniului public
al municipiului Vatra Dornei, pentru realizarea de chioşcuri difuzare
presă, carte, comercializare flori, produse alimentare, produse artizanale.
1.2. Se închiriază prin procedura licitaţiei publice
amplasamentele pe care se vor edifica chioşcurile.
1.3. Pe terenul închiriat, chiriaşul poate amplasa numai obiectivul
– chioşc pentru vânzare presă, carte, flori, produse artizanale, produse
alimentare ambalate,băuturi răcoritoare, îngheţată, pe
care îl va exploata pe riscul şi răspunderea sa, în schimbul chiriei
prevăzute la cap. III.
1.4. Predarea - primirea amplasamentului se va face în maxim 5
(cinci) zile de la data semnării contractului de închiriere.
1.5. Realizarea obiectivului se va face pe cheltuiala
chiriaşului, în conformitate cu prevederile Autorizaţiei de amplasare
şi funcţionare emisă de catre Serviciul de Urbanism.
1.6.La finalizarea investiţiei se va efectua verificarea
încadrării în termenii Autorizaţiei de amplasare şi funcţionare
emisă de catre Serviciul de
Urbanism(tip chioşc, materiale, suprafaţă), urmând ca, în baza
procesului verbal constatator, să se stabilească suprafaţa de
teren efectiv utilizată şi să se încheie un act adiţional
la contractul de închiriere dacă este cazul.
1.7. La încetarea contractului din orice cauză, terenul
revine proprietarului liber de sarcini.
Predarea terenului
de către chiriaş se face pe baza procesului verbal de predare –
primire a amplasamentului, după ridicarea chioşcului şi aducerea
terenului la starea iniţială. În caz de neconformare, eliberarea
amplasamentului se realizează pe cale administrativă.
1.8. Se
interzice notarea în evidenţele de Carte Funciară a chioşcului
edificat pe terenul închiriat.
CAPITOLUL .II.
DURATA ÎNCHIRIERII
2.1. Durata închirierii terenurilor reprezentând amplasamente
pentru chioşcuri de difuzare presă, carte, tutungerie, papetărie
este de 2 ani începând cu data de 01 a lunii rmătoare semnării
contractului.
2.2. Durata închirierii poate fi prelungită în
condiţiile stabilite prin hotărâri ale Consiliului Local.
CAPITOLUL III
ELEMENTE DE PREŢ
3.1. Preţul de pornire a licitaţiei pentru închirierea
terenului stabilit prin hotărârea Consiliului Local este de 4/lei/mp/lună.
3.2. Preţul adjudecat prin licitaţie va fi indexat de
drept anual cu indicele de inflaţie prognozat şi se va aproba anual prin hotărâre a
consiliului local al Municipiului Vatra Dornei.
3.3. Preţul de închiriere a terenurilor ocupate de
construcţii este de 4 lei/mp/lună, care se va actualiza cu
preţul mediu al chiriilor stabilite în urma licitaţiilor pentru amplasamentele
celorlalte chioşcuri.
3.4. Chiria se datorează începând cu data obţinerii
Autorizaţiei de amplasare şi funcţionare, dar nu mai târziu de
90 zile de la data adjudecării prin licitaţie a amplasamentului.
3.5. Plata chiriei se va face în tranşe egale,
trimestriale, având ca termen de plată data de 15 a ultimei luni a
trimestrului în curs.
3.6. Pentru neplata la termen a chiriei şi a
indexării, se datorează majorări de întârziere calculate conform
legislaţiei privind creanţele bugetare.
3.7. Neplata în termen a două trimestre consecutive duce
la rezilierea unilaterală a contractului de închiriere şi luarea
măsurilor pentru eliberarea pe cale administrativă sau amiabilă
a amplasamentului.
3.8. La încheierea contractului de închiriere, chiriaşul
are obligaţia constituirii unei garanţii de buna plata la contract,
egala cu 50% din chiria datorata pentru toată durata contractului. Din
această sumă administratorul poate preleva penalităţile
şi sumele datorate de chiriaş.
CAPITOLUL IV
CARACTERISTICILE
INVESTIŢIEI
4.1. Termenul de obţinere a autorizaţiei de amplasare
şi funcţionare este de cel mult 30 zile de la data adjudecării prin
licitaţie a amplasamentului, sub sancţiunea rezilierii unilaterale a
contractului de închiriere si predarea terenului liber de sarcini.
4.2. Termenul de amplasare a chioşcurilor este:
- maxim 3 luni de
la semnarea contractului de închiriere pentru amplasarea primului chioşc
întruna din locaţiile adjudecate de ofertant;
4.3. Nefinalizarea investiţiei în condiţiile art. 4.2
dă dreptul administratorului la rezilierea unilaterală a contractului
de închiriere, fără intervenţia instanţelor de
judecată şi fără plata de daune în favoarea locatarului.
4.4
Chiriaşul are
obligaţia de a obţine toate avizele si acordurile necesare
amplasării chioşcului şi desfăşurării
activităţii.
CAPITOLUL V
DREPTURILE PĂRŢILOR
Drepturile chiriaşului
5.1. Chiriaşul are dreptul de a exploata în mod direct, pe
riscul şi pe răspunderea sa, terenul care face obiectul contractului
de închiriere;
5.2. Chiriaşul are dreptul de a folosi bunul care face
obiectul închirierii, potrivit naturii bunului şi obiectivelor stabilite
de părţi prin contractul de închiriere.
Drepturile administratorului
5.3. Proprietarul va solicita constituirea unei taxe şi a
unei garanţii de participare la licitaţie respectiv a unei
garanţii de bună execuţie a investiţiei în cazul atribuirii
directe a contractelor de închiriere.
5.4. În cazul adjudecării licitaţiei, pentru
ofertantul desemnat câştigător, garanţia de participare la
licitaţie se constituie în garanţie de bună execuţie a
investiţiei. În baza solicitărilor scrise, administratorul va elibera
garanţia de participare la licitaţie a celorlalţi ofertanţi.
5.5. Garanţia de bună execuţie a investiţiei
reprezintă o măsură asiguratorie pentru încadrarea în termenele
prevăzute în prezentul caiet de sarcini şi în contractul de
închiriere. Această garanţie se va restitui în momentul îndeplinirii
de către chiriaş a obligaţiilor privitor la realizarea
investiţiei asumate prin contractul de închiriere - în baza procesului
verbal de finalizare a investiţiei.
5.6. Condiţiile menţinerii, restituirii, sau pierderii
garanţiei de participare la licitaţie şi a garanţiei de
bună execuţie a investiţiei se vor stabili prin
instrucţiunile de participare la licitaţie şi / sau prin
contractul de închiriere.
5.7. Administratorul are dreptul să anuleze licitaţia
dacă ofertantul declarat câştigător nu se prezintă să
semneze contractul de închiriere şi procesul verbal de predare-primire a
amplasamentului în maxim 30 (treizeci) zile calendaristice de la data
adjudecării licitaţiei.
5.8. Administratorul are dreptul să inspecteze bunul
închiriat, să verifice stadiul de realizare a investiţiei, precum
şi modul în care este satisfăcut interesul public prin realizarea
activităţii, verificând respectarea obligaţiilor asumate de
chiriaş.
5.9. În cazul prelungirii duratei închirierii administratorul
poate modifica chiria prin Hotărâre a Consiliului Local. Chiriaşul
acceptă modificarea de drept a chiriei fără a fi necesară
încheierea unui act adiţional.
5.10. Administratorul are dreptul să modifice în mod
unilateral partea reglementară a contractului de închiriere, din motive
excepţionale legate de interesul naţional sau local;
5.11. Proprietarul are dreptul să rezilieze unilateral contractul în
cazul în care chiriaşul nu respectă prevederile Regulamentului de
organizare şi desfăşurare a activităţilor în zone
publice, prevederile Autorizaţiei de amplasare şi funcţionare
şi clauzele contractuale, cu suportarea de către chiriaş a
consecinţelor prevăzute în caietul de sarcini şi / sau în
contractul de închiriere.
CAPITOLUL VI
OBLIGAŢIILE
PĂRŢILOR
Obligaţiile
chiriaşului
6.1. Să semneze contractul de închiriere în maxim 15 zile
calendaristice de la data adjudecării licitaţiei;
6.2. Să folosească terenul numai pentru
destinaţia aprobată, respectiv amplasare chioşc vânzare
presă, carte, flori, produse alimentare, produse artizanale, fără
a schimba obiectul de activitate.
6.3. Să
asigure exploatarea eficace în regim de continuitate şi de
permanenţă a bunului care face obiectul închirierii,
nefuncţionarea o perioadă mai mare de 90 zile ducând la rezilierea
unilaterală a contractului de către administrator şi la
eliberarea terenului pe cale administrativă;
6.4. Să depună documentaţia completă în
vederea obţinerii Autorizaţiei de amplasare şi funcţionare
în maxim 30 zile de la data semnării contractului de închiriere.
6.5. Să depună la Serviciul Urbanism o copie a
Autorizaţiei de amplasare şi funcţionare, în a termen de cel
mult cinci zile de la data obţinerii acesteia, în vedere punerii în debit
a contractului de închiriere. Pentru punerea în debit cu întârziere a contractului,
ca urmare a nedeclarării datei obţinerii Autorizaţiei de
amplasare şi funcţionare şi depăşirii termenelor de
plată se datorează majorări de întârziere calculate conform
creanţelor bugetare.
6.6. Să amplaseze chioşcurile în conformitate cu
prevederile din prezentul Caiet de sarcini.
Nefinalizarea investiţiei în
termenul stability în prezentul Caiet de sarcini conduce la calcularea de
penalizări de întârziere în procent de 0,2% pe zi din garanţia de
bună execuţie a contractului, sau la rezilierea lui, după caz.
6.7. Să întreţină şi să modernizeze
spaţiul amenajat la termenele şi în condiţiile stabilite de
administrator:
- să asigure reparaţiile curente ale
chioşcului ( revopsire, curăţare, reparaţii de
întreţinere)
- să asigure amenajarea şi întreţinerea
zonei verzi şi a trotuarului din vecinătatea chioşcului,
delimitată prin contractul de închiriere, salubrizarea zilnică a
zonei, deratizarea şi dezinsecţia ei conform prevederilor
Regulamentului de organizare a acestui serviciu elaborat de Primăria
Municipiului Vatra Dornei,
- să respecte prevederile Regulamentului de organizare
şi desfăşurare a activităţilor pe domeniul public
inclusiv cele privitoare la desfăşurarea actului de comerţ
şi cele privitoare la expunerea mărfurilor
6.8. Să nu subînchirieze terenul ce face obiectul
închirierii;
6.9. Să achite administratorului chiria stabilită prin
contract în cuantumul, prin modalităţile şi la termenele
stabilite prin contract;
6.10. Să restituie administratorului, la încetarea
contractului de închiriere din orice cauză, în deplină proprietate
terenul, liber de sarcini.
6.11. Să constituie, la semnarea contractului, garanţia
de bună plată conform prevederilor art. 3.8
6.12. Să constituie şi să menţină,
până la luarea în folosinţă a chioşcului, garanţia de
bună execuţie a investiţiei din garanţia de participare la
licitaţie
6.13. Să notifice, în scris, administratorul ori de câte ori
existenţă cauze de natură să conducă la
imposibilitatea realizării activităţii, în vederea luării
măsurilor ce se impun pentru asigurarea continuităţii
activităţii, sau serviciului public.
6.14. Să nu înstrăineze, ipotecheze sau greveze cu
sarcini a chioşcul edificat pe terenul închiriat fără acordul
administratorului terenului.
6.15. Să plătească pe toată durata
închirierii impozitele şi taxele datorate bugetului local, precum şi
celelalte utilităţi consumate, ele neintrând în preţul chiriei.
Obligaţiile administratorului
6.16. Să întocmească şi să semneze contractul
de închiriere în maxim 15 zile calendaristice de la data adjudecării
terenului.
6.17. Să pună la dispoziţia chiriaşului
terenul, pe bază de proces verbal de primire - predare în maxim 5 (cinci)
zile de la data semnării contractului de închiriere, liber de orice
sarcini.
6.18. Să sprijine chiriaşul în obţinerea
Autorizaţie de amplasare şi funcţionare.
6.19. Să nu îl tulbure pe chiriaş în exerciţiul
drepturilor rezultate din contractul de închiriere;
6.20. Să restituie garanţia de participare la
licitaţie a ofertanţilor declaraţi respinşi în maxim 5
(cinci) zile lucrătoare de la înregistrării solicitărilor
scrise. Pentru perioada în care sumele reţinute cu titlu de garanţie
se află la dispoziţia administratorului nu se calculează dobânzi
sau diferenţe de curs valutar indiferent de moneda la care se
raportează garanţia sumele se încasează în lei la cursul zilei
constituirii depozitului şi se va elibera aceeaşi sumă în lei.
6.21. Să restituie garanţia de bună execuţie
a investiţiei în maxim 5 (cinci) zile lucrătoare de la data
înregistrării procesului verbal de constatare a finalizării
investiţiei.
6.22. Să achite iniţiatorului licitaţiei
contravaloarea documentaţiilor ce stau la baza organizării
licitaţiei (calculată în baza documentelor justificative).
Această cheltuială va fi recuperată din sumele plătite de
participanţii cu titlu de TAXĂ DE PARTICIPARE LA LICITAŢIE .
CAPITOLUL VII
MODIFICAREA ŞI ÎNCETAREA CONTRACTULUI DE ÎNCHIRIERE
7.1. Orice modificare a
clauzelor contractuale se va face prin
încheierea unor acte adiţionale, cu acordul părţilor.
7.2. Contractul de închiriere
încetează în următoarele
situaţii:
a) la expirarea duratei stabilite
în contract, dacă părţile nu convin în scris, la prelungirea
acestuia;
b) în cazul în care interesul
naţional, local sau cerinţele urbanistice impun aceasta, prin
denunţarea unilaterală de către proprietar, cu preaviz de 15
zile adresat chiriaşului de a elibera terenul;
c) prin
acordul părţilor;
d) prin
denunţarea unilaterală a contractului;
e) alte
situaţii expres prevăzute de lege;
Încetarea este efectivă
la data stabilită pentru expirarea contractului sau de la data
comunicată prin notificare. Pentru ocuparea terenului după
această dată administratorul va calcula despăgubiri.
7.3. Denunţarea unilaterală a contractului poate
fi făcută de către oricare dintre părţi.
Contractul se reziliază de
plin drept, prin denunţare unilaterală de către administrator,
fără a mai fi necesară punerea în întârziere a chiriaşului
şi fără intervenţia instanţei de judecată, în
cazul în care chiriaşul se găseşte în vreuna din
următoarele situaţii:
a) a
schimbat destinaţia bunului închiriat fără obţinerea
acordului administratorului, a modificat obiectul de activitate prin
comercializarea altui tip de produse faţă de cele stabilite.
b) a
subînchiriat terenul;
c) a cedat
folosinţa terenului şi chioşcului amplasat unor terţi:
d) nu a respectat Autorizaţia
de amplasare şi funcţionare emisă de Primăria Municipiului
Vatra Dornei .
Această situaţie de
încetare a contractului conduce la pierderea garanţiei de bună
execuţie a investiţiei şi a garanţiei de buna plata şi
la plata unei despăgubiri în sarcina chiriaşului de 50% din valoarea
chiriei, indexate la zi, precum şi la eliberarea terenului pe cale
administrativă
e) a folosit terenul împreună
cu terţi, prin asociere cu aceştia, fără acordul scris al
administratorului;
f ) nu şi-a îndeplinit
obligaţiile de plată a chiriei, inclusiv majorările de
întârziere aferente, timp de două trimestre consecutiv sau două
trimestre considerate restante în cursul unui an calendaristic ;
Această situaţie de
încetare a contractului conduce la pierderea garanţiei şi la plata
unei despăgubiri în sarcina chiriaşului de 50% din valoarea chiriei,
indexate la zi, precum şi la eliberarea terenului pe cale
administrativă.
g) nu a
constituit garanţia de bună plată la contract
h) în cazul nerespectării
obligaţiilor contractuale de către chiriaş, prin reziliere
unilaterală, cu plata unei despăgubiri în sarcina chiriaşului,
fără a mai fi necesară punerea în întârziere a chiriaşului
şi fără intervenţia instanţei de judecată;
i) la dispariţia, dintr-o
cauză de forţă majoră, a bunului închiriat sau în cazul
imposibilităţii obiective a chiriaşului de a-l exploata , prin
renunţare, fără plata unei despăgubiri;
j) în situaţia
neutilizării structurii de vânzare / chioşcului o perioadă de 90
zile, imobilul se consideră abandonat.
k) În cazul neobţinerii
Autorizaţiei de amplasare şi funcţionare in termen de 30 zile,
sau în situaţia în care investiţia nu este demarată sau
finalizată în termenele stabilite, administratorul poate proceda la
rezilierea unilaterală a contractului de închiriere. În această
situaţie terenul închiriat revine, liber de sarcini, administratorului
(fără a fi necesar încheierea procesului verbal de predare-primire a
amplasamentului).
CAPITOLUL VIII.
RESPONSABILITĂŢILE DE MEDIU
8. Chiriasul îşi asumă în totalitate
responsabilităţile de mediu pe toată durata inchirierii.
CAPITOLUL IX
SOLUŢIONAREA LITIGIILOR
9. Litigiile de orice fel care decurg din executarea
contractului de închiriere se vor soluţiona pe cale amiabilă. În
cazul în care acest lucru nu este posibil litigiul va fi transmis spre
soluţionare instanţei judecătoreşti de drept comun.
CAPITOLUL X
DISPOZITII FINALE
10.1. În caz de renunţare, după adjudecarea
licitaţiei, chiriaşul pierde garanţia de participare la
licitaţie, iar administratorul va reorganiza procedura de licitaţie
în vederea închirierii terenului.
10.2. Drepturile şi îndatoririle părţilor se
stabilesc prin prezentul caiet de sarcini şi / sau contractul de
închiriere.
10.3. Obţinerea tuturor avizelor tehnice definitive pentru
realizarea şi funcţionarea investiţiilor cad în sarcina
chiriaşului
10.4.Toate lucrările privind racordarea la reţelele
tehnico-edilitare existente, obţinerea acordului de la
deţinătorii acestora îl privesc pe chiriaş.
10.5.Instrucţiunile de participare la
licitaţie, Caietul de sarcini şi toate documentele necesare
licitaţiei se pun la dispoziţia solicitantului, contra cost.
10.6. Ofertanţii vor achita taxa şi garanţia de
participare la licitaţie la valoarea stabilită prin
Instrucţiunile de participare la licitaţie.
10.7. Ofertanţii la licitaţie vor prezenta, la dosarul
depus pentru licitaţie originalul chitanţei de plată a taxei
şi a garanţiei de participare la licitaţie.
Participarea la
licitaţie a ofertanţilor este condiţionată de achitarea
integrală a debitelor pe care le au faţă de bugetul local
şi faţă de Administraţia Imobiliară Vatra Dornei,
achitarea documentaţiei de licitaţie şi a garanţiei de
participare.
Nu vor participa la licitaţie persoanele juridice sau
persoanele fizice care:
- au debite restante
faţă de bugetul local.
- sunt în litigii cu
Consiliul Local/ Primăria municipiului Vatra Dornei;
- sunt în
procedură de faliment;
- sunt supuse
procedurii de reorganizare judiciară;
- au activitatea
suspendată voluntar sau ca urmare a retragerii dreptului de a
desfăşura activităţi economice.
10.8. Dacă din diferite motive, licitaţia se
amână, se revocă sau se anulează, decizia de amânare, revocare
sau anulare nu poate fi atacată de ofertanţi.
In acest caz,
ofertanţilor li se va înapoia, în termen de zece zile lucrătoare,
garanţia de participare la licitaţie şi taxa de participare la
licitaţie pe baza unei cereri scrise şi înregistrare la Primaria
municipiului Vatra Dornei.
Prin înscrierea la licitaţie,
toate condiţiile impuse prin caietul de sarcini şi
instrucţiunile de licitaţie se consideră însuşite de
ofertant.
10.9.
Eventualele contestaţii cu privire la
desfăşurarea licitaţiei publice se vor depune la registratura
Primăriei Municipiului Vatra Dornei în termen de 48 de ore de la data
desfăşurării licitaţiei, iar comisia de soluţionare a
contestaţiilor va analiza şi instrumenta contestaţiile
înregistrate în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării
acestora.
Anexa nr.1 la HCL nr._____/31.05.2011
Regulamentul privind organizarea şi desfăşurarea
activităţilor în zone publice
CAPITOLUL 1
DISPOZITII GENERALE
1.1. Scopul regulamentului
Art. 1. Prezentul regulament
stabileşte cadrul unitar pentru organizarea, autorizarea şi
desfăşurarea
activităţilor de lungă durată, sezoniere şi
ocazionale în zone publice din Municipiul Vatra Dornei.
1.2 Domeniul de reglementare
Art. 2. Prevederile prezentului
regulament se aplică: organizaţiilor fără scop lucrativ,
agenţilor economici – persoane fizice sau juridice autorizate care
desfăşoară activităţi sociale, sportive, comerciale,
sau prestează servicii către populaţie:
producătorilor direcţi, comercianţilor,
organizaţiilor şi fundaţiilor, instituţiilor publice, etc,
în zonele publice ale Municipiului Vatra Dornei.
Art. 3. În zonele publice din Municipiul
Vatra Dornei sunt interzise cu
desăvârşire activităţile care incită la
violenţă, ură, sau care periclitează siguranţa
populaţiei, activităţile care tulbură liniştea şi
ordinea publică, activităţile de cerşetorie, strângere de
fonduri şi alte activităţi similare.
1.3 Cadrul legal general de reglementare a domeniului:
Art.4 Activităţile în
zonele publice sunt reglementate prin:
- Legea nr. 215/2001 republicată – privind administraţia
publică locală - art.36,(2) lit.c) şi art.68;
- Legea nr. 650/2002 - pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului
nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de
piaţă;
- Hotărârea Guvernului României nr. 955/2004 – pentru aprobarea
reglementarilor cadru de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 71/2002
privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de
administrare a domeniului public şi privat de interes local;
- Legea nr. 50/1991 republicată şi actualizată –
privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii; cu
toate modificările şi completările ulterioare
- Legea 60/1991 republicata - privind organizarea şi
desfăşurarea adunărilor publice;
- Legea nr. 12/1990 republicata - privind protejarea populaţiei
împotriva unor activităţi comerciale ilicite; cu toate
modificările ulterioare
- Legea 571/2003 republicata şi actualizată - privind
Codul fiscal;
- O.G. 92/2003 - privind Codul de procedura fiscala;
- Ordonanţa nr.2/2001 - privind regimul juridic al
contravenţiilor; cu toate modificările şi completările
ulterioare
- Legea nr.126/1995 - privind regimul materiilor explozive -
republicata si actualizata;
- Codul Civil, Titlul III, - Despre Contracte şi
Convenţii.
CAPITOLUL II
DEFINITII SI CLASIFICARI
Art. 5. Definirea unor termeni utilizati pe parcursul
regulamentului
- agent economic –
persoana fizică sau juridică autorizată, care în cadrul
activităţii sale profesionale, fabrica, importă,
depozitează, transportă sau comercializează produse, ori
părţi din acestea, sau prestează servicii, definite în baza
legii 15/1990 privind
reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi
societăţi comerciale.
- consumator - orice
persoana fizică, sau grup de persoane fizice constituite în
asociaţii, care cumpăra, dobândesc,utilizează, ori consumă
produse, sau servicii în afara activităţii profesionale;
- comerciant -
persoană fizică sau juridică autorizată să
desfăşoare activităţi de comercializare a produselor
şi serviciilor de piaţa;
- comerţ stradal -
comerţ, cu caracter permanent, sezonier, sau ocazional,
desfăşurat pe domeniul public, în afara spaţiului magazinelor,
de regulă în zone cu intensă circulaţie pietonală, pe
străzi, trotuare, pasaje publice, sau orice zonă destinată
folosinţei publice.
- comerţ ambulant -
activitatea de comercializare cu amănuntul realizată prin vânzarea în
mai multe locaţii, pe unităţi (standuri) mobile, rulote, sau în
vehicule special amenajate, care la încheierea programului eliberează
amplasamentul
- comerţ ocazional –
activitatea de comerţ stradal desfăşurată cu ocazia
anumitor evenimente, pe o perioada limitata de timp;
- comerţ sezonier - activitatea
de comerţ stradal desfăşurată în perioade de timp
determinate, de regulă în sezoanele turistice;
- punct de desfăşurare a activităţii – spaţiu public delimitat
în cadrul amplasamentului avizat de catre Comisia de urbanism, pus la
dispoziţia partenerilor pentru desfăşurarea
activităţii ;
- comerţ stradal în puncte fixe - activitatea de comercializare cu amănuntul realizată
în orice structură de vânzare pe amplasamentele stabilite. Pentru
desfăşurarea activităţii se pot utiliza chioşcuri,
tonte, terase şi standuri amenajate în faţa unităţii
- structura de vânzare/promovare - spaţiul de desfăşurare a unuia, sau mai multor
exerciţii comerciale;
- chioşc stradal –
construcţie uşoară, de mici dimensiuni, temporara, având una din
laturi (sau mai multe) deschise, amplasată pe străzi şi în zone
publice, în care se vând: flori, ziare, reviste, ţigări, sucuri, alte
produse;
- terasa de alimentaţie publică – spaţiu amenajat în faţa unităţii proprii de
alimentaţie publică, în vederea servirii consumatorilor, sau cu ocazia unor evenimente cu caracter de
agrement si/sau tematic (festivaluri, târguri) ;
- toneta –
structura de vânzare deschisă, tarabă, la care se vând, pe strada,
articole mărunte, dulciuri, răcoritoare, etc;
- autospeciale, autoutilitare – structura de vânzare specializata montată pe un mijloc de
transport (autospecială, remorcă, tricicleta, etc.) utilizată
pentru vânzarea sau expunerea anumitor produse.
Art. 6. Nomenclator de activităţi
1. activităţi comerciale:
- alimentaţie publică;
- comercializare flori;
- comercializare presă;
- comercializare produse diverse – produse alimentare ambalate,
nealimentare, produse artizanale;
- comercializare mărţişoare;
- comercializare fructe de sezon;
- comercializare popcorn.
2. activităţi de promovare
- expoziţii: expunere de produse - standuri in faţa
unităţii,
- expunere de maşini în zone publice;
- expoziţii de carte, flori in cadrul unor manifestări
- prezentări de modă
- vânzări promoţionale - promovare de produse si servicii,
sampling;
3. activităţi cu caracter social, sau de interes public
- evenimente social - sportive,
- distribuirea de pliante în campaniile de informare,
- consultaţiile medicale gratuite, in cadrul unor campanii
4. activităţi cu caracter cultural
- festivaluri
- concerte
- târguri
5. activităţi de agrement
- parcuri de distracţii, maşinuţe, tobogane
gomflabile,
- organizarea jocurilor de artificii;
- circuri,
- menajerii, târguri de păsări, de animale de companie,
- concursuri (de agilitate canina, etc)
7. activităţi ocazionale
- Valentin’s Day / Dragobete – comercializare cadouri, suveniruri,
flori, felicitări
- 1 Martie – comercializare mărţişoare,
- 8 Martie – comercializare flori,
- 1 Mai – activităţi de agrement
- 9 Mai – acţiuni specifice sărbătoririi „Zilei
Europei”
- 1 Iunie – activităţi sportive, de agrement, etc.
specifice sărbătoririi „Zilei Copilului”
- 15 Iunie - comercializare flori,
- 15 Septembrie – comercializare flori,
- 1 Noiembrie – comercializare flori, coroane, candele şi alte
asemenea,
- 6 Decembrie - comercializare bete Sf. Nicolae, jucării, etc
- Targul de Craciun – comercializare felicitari, cadouri, jucarii,
podoabe de pom, obiecte de cult, etc
Art. 7 Comertul stradal poate fi clasificat astfel:
7.1 functie de durata de desfasurare
a activitatii:
- comert ocazional;
- comert sezonier;
- comert de lunga durata;
7.2 . functie de locul amplasarii
acestora:
- in zone pietonale, in fata unitatilor de alimentatie publica;
- in zona parcarilor publice
- in parcuri sau in zone protejate
- alte spatii publice
7.3. functie de modul de amplasare:
- pe baza autorizatiei de amplasare si functionare
- pe baza acordului de amplasare;
7.4. functie de structura de vanzare
utilizata:
- terase sezoniere amplasate in fata unitatilor de alimentatie
publica;
- chioscuri;
- tonete;
- triciclete, autospeciale, autoutilitare, sau alte tipuri de
unitati mobile destinate desfasurarii de activitati
comerciale;
- alte tipuri de mobilier urban avizat (Ex. cutiile de distribuire
gratuita a presei, etc.);
- vanzari fara utilizarea de mobilier urban.
CAPITOLUL III
PROCEDURA DE AUTORIZARE /AMPLASARE A STRUCTURILOR DE VANZARE STRADALA PROCEDURA DE AUTORIZARE
Art.8. Modalitatile de amplasare a
structurilor de vanzare/promovare folosite de persoanele fizice, sau juridice
pe domeniul public sunt;
- pe baza autorizatiei de amplasare si functionare – pentru
activitatile comerciale – cu exceptia teraselor in fata punctelor de lucru si a
contractului de inchiriere;
- pe baza acordului de amplasare – pentru restul activitatilor din
nomenclator – si a conventiei de ocupare a domeniului public;
Art. 9. Amplasamentele propuse pentru
desfasurarea activitatilor pe domeniul public vor fi avizate de Comisia de Urbanism si Amenajare a Teritoriului si
aprobate de consiliul local
Art. 10. Autorizatia de amplasare si functionare
Autorizatia de amplasare si functionare – este actul administrativ
in baza caruia se pot amplasa structurile de vanzare pe domeniul public al
municipiului. Se elibereaza de catre Serviciul de Urbanism in maximum 30 zile
in baza unei documentatii compusa din:
- cerere tip (anexa)
- certificatul de inmatriculare sau codul fiscal (copie)
- certificatul de urbanism
- avizul CUAT – pentru amplasament si mobilier stradal
- planul
de situatie cu viza CUAT
- contract
de inchiriere pentru suprafata de teren ocupata - sau conventie pentru ocupare
loc public – in cazul teraselor, amenajate in fata punctului de lucru
- avizele solicitate prin certificatul de urbanism
- certificat de atestare fiscala obtinut de la Serviciul Venituri
- contract de salubrizare incheiat cu operatorul licentiat al
acestui serviciu
Art. 11. Etapele procedurii de obtinere autorizatiei de
amplasare si functionare
11.1. Certificatul de urbanism este
actul de informare, prin care solicitantului i se fac cunoscute conditiile
necesare autorizarii, inclusiv lista avizelor si acordurilor.
Se elibereaza la cererea oricarei persoane fizice sau juridice de
catre Serviciul de Urbanism in maximum 30 zile de la data inregistrarii
cererii, in baza unei documentatii compuse din:
- cerere tip pentru emiterea certificatului de urbanism (formular
tipizat )
- plan de situatie sc 1:500, plan de incadrare in zona, pe care va fi
marcat vizibil amplasamentul propus
- foto amplasament
- certificatul de inmatriculare sau codul fiscal (copie)
- documentul de plata a taxei pentru eliberarea certificatului de
urbanism (copie)
11.2. Avizul Comisiei de Urbanism si Amenajare a Teritoriului - este actul prin care se comunica solicitantului punctul de
vedere al acestei comisii tehnice, asupra solutiei functionale propuse. Avizul
Comisiei are caracter tehnic obligatoriu. Se elibereaza in maximun 7 zile de la
data sedintei in baza unei documentatii compuse din:
- cerere tip pentru emiterea avizului CUAT (formular tipizat )
- plan de situatie sc 1:500, plan de incadrare in zona, pe care va
fi marcat vizibil amplasamentul propus
- plan mobilare, cotat din care sa reiasa suprafata de teren ocupata
- model mobilier urban propus
- foto amplasament
- certificatul de inmatriculare sau codul fiscal (copie)
- documentul de plata a taxei pentru eliberarea avizului
- certificat de urbanism (copie), eliberat in acest scop
- dovada achitarii taxei de publicitate aferenta reclamei, numai in
cazul teraselor
11.3. Contractul de inchiriere este
documentul prin care partile convin asupra: duratei, pretului si obligatiilor
asumate in vederea transmiterii dreptului de utilizare a zonei publice. Se
intocmeste de Serviciul Urbanism din cadrul primariei Vatra Dornei si intra in
vigoare prin semnarea de catre reprezentantii partilor.
Contractul de inchiriere se incheie, dupa indepliniriea procedurii
de licitatie publica si desemnarea castigatorului licitatiei, in termenii
caietului de sarcini si a procesului verbal de adjudecare a licitatiei.
11.4. Convenţie de amplasare temporara este documentul prin care se reglementează durata,
preţul şi obligaţiile părţilor în vederea atribuirii
directe a dreptului de utilizare a domeniului public către
deţinătorii spaţiilor comerciale în vederea amplasării în
faţa unităţii de terase, vitrine frigorifice şi standuri.
Se întocmeşte de Serviciul de Urbanism şi intră în vigoare prin
semnarea de către reprezentanţii părţilor.
Convenţia de amplasare temporara se încheie in baza unei
documentatii compuse din:
- cerere tip
- certificatul de inmatriculare sau codul fiscal (copie)
- CF prin care se certifică existenţa spaţiului
comercial şi atestă proprietarul
- certificatul de urbanism
- avizul CUAT – pentru amplasament, tipul de activitate si mobilier
stradal – inclusiv documentatia avizata:
- planul
de situatie cu viza CUAT, în care să fie evidenţiat atat spaţiul
deţinut în proprietate cât şi
terenul solicitat pentru desfăşurarea
activităţii
- planul
de mobilare cu viza CUAT
- avizele solicitate prin certificatul de urbanism
- certificat de atestare fiscala obtinut de la Serviciul Venituri
- avizul Directiei de Sanatate Publica, în cazul
unităţilor de alimentaţie publică
- contract de salubrizare incheiat cu operatorul licentiat al
acestui serviciu
11.5. Avizele stabilite prin
certificatul de urbanism se obtin prin grija solicitantului de la fiecare
institutie avizatoare, in baza unei documentatii specifice si in intervalul de
timp stabilit de legislatia acestuia.
11.6. Certificatul de atestare fiscala este actul prin care se atesta faptul ca solicitantul nu are
datorii fata de primarie. Se elibereaza pe loc, de catre Serviciul Venituri pe
loc, in baza unei documentatii compuse din:
- cerere pentru eliberarea certificatului fiscal semnata si
stampilata
- taxa de timbru pentru eliberarea certificatului fiscal
11.7. Contractul de salubrizare se
incheie de catre beneficiarul contractului de inchiriere cu operatorul
licentiat al acestui serviciu.
Art. 12. Autorizatia este valabila
maximum 12 luni, ea poate fi prelungita, la cererea beneficiarului in
urmatoarele conditii:
- daca conditiile intiale de autorizare nu s-au modificat
- daca amplasamentului nu i se stabileste o alta destinatie,
printr-o documentatie de urbanism aprobata, initiata de autoritatea locala
12.1. Prelungirea autorizatiei de amplasare si functionare se face in baza unei documentatii compusa din:
- cerere completata de beneficiar
- autorizatia initiala, in original
- certificat de atestare fiscala obtinut de la Directia Economica
- documentele de plata ale taxelor aferente (taxa de prelungire este
egala cu valoare taxei de
emitere).
Art. 13. Conventia – acord de amplasare temporara – este actul care permite desfasurarea unor evenimente si activitati
ocazionale in zonele publice ale municipiului Vatra Dornei prin atribuirea
directa a spatiului aferent desfasurarii activitatii. Prin conventie se
stabilesc urmatoarele:
- durata evenimentului
- tipul de activitatii
- amplasamentul
- obligatiile partilor
Amplasamentele sunt cele cuprinse in anexa; amplasamente noi pot
fi atribuite numai prin aprobarea Consiliului Local Vatra Dornei;
Se elibereaza de catre Serviciul Terenuri din cadrul
Administratiei Imobiliare Vatra Dornei in baza unei documentatii compuse din:
- cerere tip
- certificatul de inmatriculare sau codul fiscal (copie)
- certificat de atestare fiscala obtinut de la Serviciul Venituri;
- contract de salubrizare incheiat de organizatorul evenimentului cu
operatorul licentiat al acestui serviciu;
valoarea serviciului va fi evidentiata si taxata distinct in
conventie
- avizul Directiei de Sanatate Publica, daca este cazul.
PROCEDURA DE ATRIBUIRE A AMPLASAMENTELOR
1. Licitaţia Publică
Art.14. Amplasamentele pentru
desfăşurarea exerciţiilor comerciale stradale, cu excepţia
structurilor de vânzare amplasate în faţa punctului de lucru şi
activităţilor comerciale ocazionale, vor fi atribuite în urma
organizării unor licitaţii publice.
Condiţiile obligatorii pentru participarea la licitaţie
vor fi stabilite in caietul de sarcini.
Art. 15. Iniţiativa
organizării licitaţiei publice o are autoritatea locală prin Consiliul L0cal Vatra Dornei.
Perioada pentru care se atribuie
amplasamentele este de 5- 10 ani, cu posibilitatea prelungirii acestei perioade
la solicitarea beneficiarului.
Art. 16. Decizia privind
organizarea licitaţiei publice revine Consiliului Local, care
hotărăşte cu privire la:
- organizarea licitaţiei publice pentru închirierea terenurilor
aferente structurilor de vânzare,
- metoda de desfăşurare a licitaţiei publice
- amplasamentele şi suprafeţele de teren propuse spre
închiriere
- preţul de pornire a licitaţiei
- procedura si criteriile in baza cărora se va adjudeca
licitaţia
- durata pentru care se încheie contractul,
- caietul de sarcini
Art. 17. Caietul de sarcini- – se intocmeste de catre Serviciul
de Urbanism si cuprinde informatii referitoare la:
- identificarea bunului care se inchirieaza,
- activitatile autorizate,
- conditiile generale de inchiriere,
- durata contractului,
- pretul de pornire al licitatiei,
- drepturile si obligatiile partilor,
- conditii privind protejarea mediului,
- conditiile de incetare a contractului, etc
Art. 18. Actul de atribuire a licitaţiei – elaborat ca urmare a finalizării licitaţiei,
desemnării câştigătorului şi atribuirii amplasamentului. În baza acestui act Serviciul de Urbanism,
încheie contractul de închiriere a amplasamentului.
2. Atribuirea Directă
Art. 19. Activităţile
ocazionale se desfăşoară, pe amplasamentele stabilite de catre
Comisia de Urbanism si Amenajare a teritoriului, in baza acordului pentru amplasare temporara. Acesta stabileste
urmatoarele :
- amplasamentele pe care se desfasoara evenimentul
- numarul structurilor de vanzare / promovare admise pe fiecare
amplasament,
- perioada de desfasurare a actiunii,
- gama de produse care pot fi comercializate si alte asemenea
- conditiile de intretinere a amplasamentelor privind: asigurarea
curateniei, a salubrizarii, a pazei, etc, in functie de tipul evenimentului.
Art. 20. Acordul se elibereaza de
catre Serviciul Urbanism – in ordinea inregistrarii solicitarilor si in limita
numarului stucturilor de vanzare admise pe fiecare amplasament.
Art. 21. Activitatile sezoniere de
comert ambulant si altele asemenea se desfasoara pe amplasamentele
stabilite de catre Comisia de Urbanism,
in baza conventiei de amplasare temporara, incheiata cu Serviciul de Urbanism.
Atribuirea se face in ordinea inregistrarii solicitarilor insotite
de documentatii complete si in limita numarului stucturilor de vanzare avizate
pe fiecare amplasamente.
CAPITOLUL IV REGULI DE AMPLASARE A STRUCTURILOR DE VANZARE
IV.1 COMERTUL STRADAL – in puncte fixe
IV.1.1 TERASE
Art. 22. Terasele provizorii – pot
fi amenajate in fata punctului de lucru, cu profil de alimentatie publica de
catre detinatorul acestuia, pe baza autorizatiei de amplasare si functionare,
respectand urmatoarele reguli:
22.1. Atribuirea amplasamentelor pentru
amenajarea teraselor sezoniere, in fata punctului de lucru se face fara
licitatie publica
22.2. Pe strada Luceafarului terasele
se vor amplasa pe o desfasurare de front
egala, cu cea a punctului de lucru.
Aceasta desfasurare poate fi depasita in cazul in care spatiul
vecin are o destinatie ce nu permite o astfel de amenajare.
Latimea maxima a terasei va fi de 6 metri.
- Mobilierul urban va fi realizat de preferinta din lemn sau metal
in stilul anilor 1900, in concordanta cu arhitectura cladirilor.
Este interzisa ancorarea mobilierului urban (mese, scaune, banci,
jardiniere, etc) in pavajul pietonalului.
- Terasele pot fi acoperite cu umbrele confectionate din materiale
impermeabile si rezistente la intemperii, culorile vor fi alese in nuante de
crem
- Invelitoarea umbrelelor, nu va fi inscriptionata, decat cel mult
in zona verticala a acesteia, care poate contine un mesaj publicitar al
agentului economic care a amenajat terasa sau brandul firmei care a amplasat
umbrelele. In aceasta situatie detinatorul terasei va achita taxa de
publicitate. Prinderea umbrelelor se va face in sistem independent, fara a afecta
pavajul.
- Iluminatul terasei va fi asigurat prin surse proprii - lumanari,
fara improvizatii de cabluri aeriene sau prin pozarea in zona pavajului
22.3. Mobilierul urban va fi realizat
din lemn sau metal in stilul anilor 1900
22.4. reguli de amplasare a teraselor
in restul orasului:
Terasele provizorii – pot fi amenajate in fata punctului de lucru,
cu profil de alimentatie publica de catre detinatorul acestuia, pe baza
autorizatiei de amplasare si functionare, respectand urmatoarele reguli:.
- terasele se vor amplasa pastrand un spatiu de circulatie pe langa
terasa. In cazul amplasarii acesteia pe trotuar, spatiul de trecere pentru
pietoni va fi de minimum 1,5 m, spre carosabil.
- terasele sezoniere vor fi limitate la un singur rand de mese si
strict desfasurate pe lungimea frontului fatadei, doar acolo unde latimea
trotuarului este mai mare de 2 (doi) metri, pastrand pentru circulatia
pietonilor o portiune de trotuar de minimum 1,2 m.
- in situatiile in care mai multi comercianti au activitatea in acelasi
imobil cu sau fara front la artera principala si solicita fiecare amenajarea
unei terase, dimensionarea acestora se va face astfel incat sa poata fi
amplasate;
- se interzice amplasarea teraselor pe carosabil;
- pe suprafata amenajata ca terasa, operatorul economic va utiliza
mobilierul urban (mese, scaune, umbrele) avizat. Materialul si cromatica se va
armoniza cu culorile si arhitectura specifice zonei.
- in scopul amenajarii teraselor, se interzice acoperirea pavajului
cu orice fel de material textil, sintetic, sau platforme provizorii ori
postamente, indiferent de materialele din care sunt realizate.
- terasele pot fi acoperite cu umbrele realizate din materiale
impermeabile, rezistente la intemperii, vor avea aceiasi forma, culoare si
dimensiuni si nu vor depasi limita autorizata a terasei. In zona centrala -
acestea vor avea aceleasi restrictionari privind publicitatea ca si cele din
zona pietonala. In aceasta zona, terasele pot fi acoperite si cu copertine tip
rulou, in culoarea fatadei imobilului respectiv, neinscriptionate; prinderea
copertinelor de cladire se va face fara a deteriora elementele de fatada.
- perimetrul teraselor poate fi delimitat numai pe partile laterale
de parapeti mobili sau de jardiniere cu flori naturale, intretinute in mod
corespunzator.
- Orarul de functionare al teraselor va fi:
- pana la ora 22 00
La sfarsit de saptamana programul de functionare a teraselor pe
strada Luceafarului poate fi extins pana la ora 24.
Art. 23. Atribuirea
amplasamentelor pentru terasele sezoniere in alte locuri decat in fata
punctului propriu de lucru, se poate face numai prin licitatie publica. Aceste
amplasamente vor fi avizate de Comisia de Urbanism si Amenajare a Teritoriului
si aprobate prin Hotararea Consiliului Local.
IV.1. 2. CHIOSCURI
Art. 24. Amplasamentele vor fi
avizate in CUAT si aprobate de catre
Consiliul Local Vatra Dornei.
Conditiile pe care trebuie sa le indeplinea structurile de vanzare
sunt urmatoarele:
- sa asigure conditiile corespunzatoare pentru expunerea, pastrarea
si protejarea marfurilor;
- dimensionarea se va face in functie de zona si destinatie fara
insa ca aceasta sa depaseasca suprafata maxima admisa 15 mp;
- sa asigure spatiu suficient pentru deservirea clientilor, fara a
depasi suprafata acestuia si fara a depozita produse pe trotuar.
Amplasarea
acestor structuri de vanzare este interzisa, in urmatoarele situatii
- in zonele aglomerate, cu trafic pietonal intens, in care prin
amplasarea mobilierului urban este
impiedicat traficul pietonal sau siguranta circulatiei.
Modelele de chiosc sunt cele cuprinse in anexa, acestea
reprezentand standardul minim pentru fiecare categorie.
In zona centrala pot fi amplasate chioscuri doar pentru
comercializarea urmatoarelor categorii de produse:
- flori, aranjamente florale
In cartiere este permisa amplasarea de chioscuri pentru
comercializarea urmatoarelor categorii de produse:
- carte, presa
- flori, aranjamente florale
- alimentatie publica
- legume si fructe
- produse de panificatie
- inghetata
Pentru restul categoriilor de produse, vanzarea este permisa numai
in incinta pietelor agroalimentare.
CAPITOLUL V – OBLIGATIILE CELOR CARE ORGANIZEAZA ACTIVITATI IN
ZONE PUBLICE
Art. 25. Obligatiile comerciantilor
In vederea desfasurarii activitatilor comerciale pe domeniul
public al municipiului Vatra Dornei
comerciantii vor respecta urmatoarele cerinte:
a) in zonele publice pot fi desfasurate activitati comerciale
numai de catre agentii economici – persoane fizice sau juridice autorizate, sau
producatori directi, in baza certificatului de producator;
b) agentul economic care solicita desfasurarea activitati
comerciale pe domeniul public trebuie sa dispuna de toate acordurile si avizele
legale obligatorii pentru desfasurarea activitatii si sa achite anticipat
taxele pentru ocuparea domeniului public.
c) la punctul de lucru se vor afisa orarul de functionare si
datele de identificare ale comerciantului. Persoana care desfasoara activitatea
in acest punct de lucru trebuie sa detina dovada privind ocuparea legala a
domeniului public (contract de inchiriere valabil sau conventie si chitanta
privind achitarea despagubirii aferente - in copie), actele societatii
(autorizatie PF sau certificat de inregistrare fiscala)
d) activitatea de comert stradal se va desfasura civilizat, cu
respectarea normelor privind:
- respectarea amplasamentelor,
- igiena si sanatatea publica,
- protectia consumatorilor,
- provenienta si calitatea marfurilor,
- utilizarea caselor de marcat si a mijloacelor de cantarire
autorizate,
- protectia muncii,
- ordinea si linistea publica
- respectarea conditiilor insusite prin Conventia de ocupare a
locului public sau prin contractul de inchiriere a terenului
e) sa asigure si sa pastreze curatenia in zona publica ocupata (
pana la jumatatea din latimea strazii -axul longitudinal
) iar prin functionare sa nu creeze disconfort riveranilor.
f) este obligatoriu ca in locul de desfasurare a activitatii
comerciale, agentul economic sa detina si sa utilizeze recipienti speciali
pentru deseuri. Se interzice depozitarea deseurilor in zona publica ocupata, in
perimetrul ei, sau pe zonele verzi;
g) este interzisa deteriorarea sub orice forma a spatiilor verzi;
depozitarea produselor sau ambalajelor de orice fel pe spatiile verzi sau pe
trotuare;
h) este interzisa comercializarea stradala a bauturilor alcoolice
sub orice forma, a produselor alimentare neambalate si a celor perisabile
(exceptie terasele amenajate), a articolelor de lenjerie intima, a
publicatiilor cu character pornografic precum si expunerea pe standuri a
articolelor si publicatiilor cu caracter sexual;
i) sa se asigure expunerea estetica a marfurilor si afisarea in
mod vizibil a preturilor.
j) sa se asigure personal de deservire calificat in activitatea de
comert cu marfuri alimentare si alimentatie publica.
k) sa intretina corespunzator mobilierul stradal: curat atat in
interior cat si in exterior. Este interzisa modificarea acestuia in sensul
realizarii unor improvizatii cu scopul prelungirii acestuia: suporti, copertine
rabatabile, acoperirea cu prelate.
l) orice activitate comerciala care se desfasoara pe artere sau in
zone pietonale se autorizeaza sub conditia imperativa de a nu stanjeni
circulatia pietonilor. Autoritatea contractanta poate interveni de ori de cate
ori este necesar pentu reasezarea comerciantilor autorizati in amplasament sau
prin sistarea emiterii de noi conventii;
m) comerciantii sunt obligati sa respecte orarul de functionare
avizat sau, dupa caz, perioada de desfasurare a activitatii comerciale
stabilita de autoritatea publica n) este interzisa prepararea in aer liber a
oricaror sortimente culinare, cu exceptia unor evenimente cu un astfel de
specific.
Art. 26. Obligatiile organizatorilor de evenimente sociale,
sportive, culturale sau de agrement pe domeniul public
a) sa respecte amplasamentul, suprafata atribuita, perioada de
desfasurare si tipul activitatii autorizate
b) prin activitatea desfasurata sunt obligati sa nu tulbure
linistea si ordinea publica, sa nu impiedice circulatia pietonala si rutiera,
sa nu deterioreze mobilierul urban, constructiile, sau zonele verzi din
vecinatatea amplasamentului;
c) sa detina toate avizele si acordurile prevazute de lege pentru
desfasurarea actiunii autorizate pe domeniul public:
- avizul comisiei privind organizarea si desfasurarea adunarilor
publice - organizata in baza Legii 60/1991 si constituita in subordinea
consiliului local;
- avizul Comisiei de urbanism a Consiliului Local al Municipiului
Vatra Dornei;
- avizul Inspectoratului Teritorial de Munca, dupa caz;
d) prin actiunile desfasurate sa nu incite la violenta, sau sa
creeze stari conflictule de orice natura (politica, etnica, religioasa, etc.).
CAPITOLUL VI
CONTRAVENTII SI SANCTIUNI
Art.27. Nerespectarea
prevederilor prezentului regulament sau neindeplinirea obligatiilor stabilite
prin acesta, atrage dupa sine raspunderea materiala si contraventionala, dupa
caz.
Art.28. Constituie contraventii, conform
prevederilor prezentului regulament, savarsirea urmatoarelor fapte, daca nu
sunt comise in astfel de conditii incat
potrivit legii penale sa fie considerate infractiuni:
28.1. ocuparea domeniului public al municipiului Vatra Dornei,
fara autorizatie/acord de amplasare emis de Primaria Municipiului Vatra Dornei,
amenda contraventionala: de la 500 la 1000 lei
28.2. ocuparea domeniului public fara plata taxelor legale
stabilite prin hotararea consiliul local .
amenda contraventionala: de la 500 la 1000 lei.
28.3. nerespectarea amplasamentului, a suprafetei ocupate sau
comercializarea altor produse decit cele autorizate-amenda contraventionala: de
la 500 la 1000 lei.
28.4. utilizarea altui mobilier stradal decit cel autorizat,
neintretinerea corespunzatoare a acestuia
- amenda contraventionala: de la 500 la 1000 lei.
28.5. neintretinerea curateniei in zona aferenta desfasurarii
activitatii comerciale; intretinerea spatiilor verzi din vecinatatea
amplasamentului - amenda contraventionala: de la 500 la 1000 lei.
28.6. nerespectarea orarului de functionare stabilit de primarie -
amenda contraventionala: de la 500 la 1000 lei.
28.7. desfasurarea jocurilor de artificii fara acordul primariei
sau nerespectarea conditiilor de desfasurare a acestora - amenda
contraventionala: de la 500 la 1000 lei.
28.8. nerespectarea obligatiei privind eliberarea domeniului
public in urma somatiei scrise si continuarea activitatii dupa ce s-a dispus
sistarea acesteia - amenda contraventionala de la 1000 la 2000 lei.
28.9. obstructionarea accesului masinilor de interventii, in
cazuri de urgente.
amenda contraventionala de la 1000 la 2000 lei.
28.10. sustragerea comerciantului de la efectuarea controlului,
prin interzicerea accesului reprezentantilor institutiilor abilitate sau prin
neprezentatea documentelor si actelelor solicitate sau inclusiv cele solicitate
in baza invitatiei scrise - amenda contraventionala de la 1000 la 2000 lei.
28.11. nerespectarea obligatiilor asumate prin acordul de
amplasare/contract de inchirirere emis de autoritatea publica, in ceea ce
priveste: respectarea linistii si ordinii publice, incheierea contractului de
salubrizare, obtinerea acordurilor si avizelor necesare desfasurarii
activitatii - amenda contraventionala 500 la 1000 lei
28.12. nerespectarea obligatiei de a preda terenul liber de
sarcini la terminareaactivitatilor si/sau ca urmare a somatiei de eliberare a
amplasamentului - amenda contraventionala 500 la 1000 lei
Art. 29. Pe langa sanctiunile
contraventionale principale stabilite in prezentul regulament, se pot aplica si
urmatoarele sanctiuni complementare:
- revocarea autorizatiei de amplasare si functionare precum si a
acordului de ocupare temporara a domeniului public si privat al municipiului
Vatra Dornei
- desfiintarea tuturor amenajarilor si eliberarea amplasamentului.
In cazul in care contravenientul nu se va conforma la executarea
lucrarilor de desfiintare Primaria municipiului Vatra Dornei, va desfiinta
amenajarile pe cale administrativa, fara sesizarea organelor judecatoresti,
urmand ca toate cheltuielile ocazionate de aceasta desfiintare sa fie suportate
de contravenient.
Art. 30. In situatia in care o
structura de vanzare este amplasata fara a fi parcurs procedura stabilita de
prezentul regulament dar indeplineste conditiile pentru a fi autorizata,
autorizatia respectiv acordul de amplasare se poate emite numai dupa achitarea
amenzii contraventionale. In caz contrar, structura va fi desfiintata. In
ambele situatii se va proceda la recuperare a taxei, datorate incepand cu data
la care s-a facut constatarea ocuparii terenului pina la data eliberarii
acestuia, inclusiv a majorarilor de intarziere stabilite conform creantelor
bugetare .
Art. 31. Constatarea si
sanctionarea contraventiilor prevazute in acest regulament se face de catre
imputernicitii primarului.
Contraventiilor prevazute la art. 25 nu le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare, privind posibilitatea achitarii, in termen de cel
mult 48 de ore de la data comunicarii procesului-verbal, a jumatate din minimul
amenzii.
CAPITOLUL VII
REGLEMENTARI FISCALE
Art. 32. Operatorii economici care
desfasoara activitati pe domeniul public datoreaza o taxa de ocupare a
domeniului public.
Valoarea acestei taxe este stabilita prin Hotararea Consiliul
Local privind impozitele si taxele locale.
Art. 33. Taxa de ocupare a
zonei publice, reprezintă o sarcina fiscală a titularilor dreptului
de administrare sau de folosinţă, după caz, în condiţii
similare impozitului pe teren si se datoreaza pentru
intreaga durata de ocupare a terenului. Incetarea activitatii nu exonereaza
ocupantul terenului de la plata despagubirii (taxei).
Art. 34. Titularii dreptului
de administrare sau de folosinţă au obligatia depunerii declaratiei
de impunere in vederea stabilirii taxei pe
teren in termen de 30 de zile de la incheierea actului. Taxa pe teren se
plateste anual in doua rate egale pana la datele de 31 martie si 30 septembrie
inclusiv.
Art. 35. In cazul activitatilor si
actiunilor nonprofit de interes public educative,cultural sportive,
religioase sau cu impact social promovate de organizatii,
fundatii si alte asemenea se pot acorda scutiri de taxa, in coformitate cu
prevederile legale.
DISPOZITII FINALE
Art. 36. Persoanele fizice
autorizate sau persoanele juridice care au ocupat domeniul public si care au
fost sanctionate in mod repetat pentru nerespectarea conditiilor prezentului
regulament, nu vor putea participa la licitatiile publice organizate pentru
ocuparea domeniului public sau pentru desfasurarea unor activitati comerciale
pe domeniul public.
Art. 37. Inlocuirea structurilor
de vanzare de tip chiosc existente in municipiu cu modelele avizate se va face
in maximum 1 an de la data aprobarii prezentului regulament.
Toate amplasamentele ocupate in prezent de aceste constructii vor
fi scoase la licitatie, cu exceptia celor care au contracte in derulare, pentru
care procedura se va aplica la expirarea acestora.
Art. 38. Activitatile sezoniere
vor fi asimilate activitatilor ocazionale pana la organizarea licitatiei
publice pentru inchirierea amplasamentului
Art. 39. Prezentul regulament se aplica de la data publicării lui.